Bokbloggsjerka: jag uttalar mig om deckare

jerka11

Annika efterlyser våra åsikter om deckargenren i veckans bokbloggsjerka, efter att ha läst ett blogginlägg där deckare framställs som något som skrivs snabbt, efter en viss mall, lite slarvigt redigerat och korrekturläst, för att skaffa snabba inkomster åt bokmakarna (förlag, författare, etc.)

Först en liten kommentar: Jag är glatt överraskad över att det denna gång är en annan av de boktyper som jag läser, som nu står ”på de anklagades bänk”. Det här får man höra ofta  som romanceläsare.

Jag  brukar då påpeka att likaväl som romanceböcker följer en viss mall, så följer deckarböcker en viss mall, och fantasyböcker en viss mall. Och så vidare. I olika genrer finns olika stereotyper som läsaren ofta är så pass bekant med att de kan fungera som bra genvägar för en författare, och det är ju så man ska använda dem i mitt tycke. Ibland blir det för mycket av de typiska inslagen, och då känns boken inte helt fräsch för läsaren. Men alltså, enligt mig är det inte BARA en dålig sak att en läsare vet ungefär vad hon får. Man får ju byta lite genre emellanåt så får man en bra och varierad läsdiet..

De absolut bästa böckerna, är sen böcker som kanske går lite utöver genre, som inte kan inplaceras så enkelt, eller som kombinerar flera genrer, eller som klart tillhör en genre men lyckas använda sin genres bekanta element på oväntade sätt. Men de här böckerna, de enastående, finns det mycket få av. Jag läser ett par, kanske en handfull sådana böcker per år.

Missförstå mig nu rätt, jag älskar att läsa också de mera medelmåttiga böckerna. De ger mig goda läsupplevelser, trevliga stunder, eftertanke och insikter.

Jag läser, kort sagt, det mesta. Det finns ingen genre som i mitt tycke kan sägs vara sämre än någon annan, de bra läsupplevelserna finns, kan finnas, i alla slags böcker. Däremot tror jag att alla författare, och alla förlag som ger ut deras böcker, hoppas att det ska gå att tjäna pengar på de böckerna, igen oavsett genre. Det kommer inte ut böcker alls om det inte är lönsamt för någon. Tyvärr. Däremot skulle jag hoppas att alla skulle åtminstone försöka göra en kvalitetsprodukt, korrekturläst, redigerad och professionellt översatt i de fall böcker översätts. Men vi lever inte, har åtminstone inte levt, i en sådan värld där kvalitet är en ledstjärna, inte i någon bransch. Jag tycker kanske det börjar synas en reaktion på det här slit och släng- tänkandet, men vi är nog fortfarande kvar i det samhället än.

Jag tror däremot att det kommer att ges ut en smula färre deckare i Sverige framöver. Det har nog varit någon form av trend, och en trend byts förr eller senare ut mot en annan trend. Medan jag fortsätter att läsa det mesta, alldeles oavsett trender. Också de deckare som kommer att komma ut, och som jag blir nyfiken på, trots att dom kanske inte är lika många då som dom är nu.

Ett långt, och ibland lite väl filosofiskt inlägg. Jag hoppas kunna läsa andras jerkainlägg lite senare den här helgen, men just nu ska jag koncentrera mig på snön i Lappland!

 

34 reaktioner på ”Bokbloggsjerka: jag uttalar mig om deckare

  1. Åh, Lappland. Gud vad härligt!

    Jag tycker det är viktig att variera mellan olika genre annars tappar man läslusten totalt. Så är det för mig iallafall. Medelmåttiga böcker älskar jag är läsa mellan tunga böcker, bara att ligga i soffan och läsa utan att fundera för mycket;).

  2. Ja, genrer följer sina mönster och bryter av lite lagom för något nytt ibland. Jag kan tycka det är synd att vissa säger att de aldrig skulle läsa den eller den genren för att den är si eller så, det finns ju rätt go variation inom en genre liksom 🙂

  3. Mycket bra skrivet!
    Inte bara deckare, utan chick-lit, fantasy osv brukar stå på de anklagades bänk. Och jag har aldrig förstått varför. Det är väl bara att låta bli att läsa då?

  4. Personligen hoppas jag att det inte kommer släppas lika många deckare framöver som det gjorts. Gillar inte när det fokuseras mer på kvantitet än kvalitet. Och i mina ögon har det varit så ett tag nu…

  5. Deckare/Kriminalromaner är en livslång kärlek för mig, sen jag läste min första Agatha Christie för en evighet sen. Jag gillar att de ofta har samhällskritik invävda i sig, det ger en bild av tidsandan. Oavsett genre är dålig korrekturläsning ett otyg som kan förstöra hela läsglädjen trots en bra intrig! Jag har inte läst ”50 nyanser av…” men bläddrade i en kollegas bok, och på bara några sidor var det flera stavfel, syftningsfel och grammatiska fel. Jag hade aldrig klarat att läsa en sån bok!

Lämna en kommentar