En smakbit av whisky

994cb-6473057481_ce462009e6_o

Mari på bloggen ”Flukten fra virkeligheten” har varit på bokbloggarträff denna helg- hoppas det har varit trevligt!

Den här söndagen ska jag dela med mig en smakbit ur ”Raw spirit- in search of the perfect dram” av Iain Banks. Det var ett tips jag/ vi fick av minibusschauffören på vår whiskyprovningsresa i somras. Jag blev riktigt upplivad när jag hittade boken i lokalbiblioteket, och har för tillfället övergett massmördaren i Chicago jag läste förra veckan, för att istället följa med Iain Banks på hans vindlande turer kring Skottland. Nej, det handlar inte bara om whisky, men till största delen.

 Raw Spirit

I will never be allowed to forget the fact that once, when Ann and I had the house in Faversham and Jim still lived in London, the three of us were on holiday, driving north up the side of Loch Lomond, when Jim suggested stopping to take a photograph of the view looking back the way we’d come, and I said something like. ”Yeah, I think there’s a lay-by just round this corner, you can get a good view down the lake from there.”
”The what, Banksie? A good view down the what?”
”Oh shit,” I said. ”I said ”lake”, didn’t I?”

Det kan ju vara problematiskt för en skotte att inte kalla en loch för en loch.. smakbiten kommer från sidan 168. Iain Banks dog i cancer tidigare den här sommaren.

Jag har inte läst så mycket av honom annars, är det någon som har läst och kan rekommendera något av honom?

22 reaktioner på ”En smakbit av whisky

Lämna en kommentar