Vikten av förord

Det är fredag och dags för bokbloggsjerka. Hos Annika så ser du fler svar på veckans jerkafråga, och så får du veta vad bokbloggsjerka egentligen är.

Hur viktiga är böckernas förord egentligen? Läser du dem eller skippar du dem helt och hållet?

Nej. Förord är inte viktiga. Om jag läser förord (och det har ju hänt någon enstaka gång) så läser jag förordet efter att jag läst boken. När det gäller klassiker så antar jag att det är så man ska göra för då är förordet oftast en minianalys av boken och antingen har man ingen aning om vad som menas i förordet, eller, ännu värre, det förklaras mycket ingående vad förordsskrivaren menar och samtidigt får man veta allt för mycket om bokens handling i förväg.

Det finns faktiskt åtminstone en författares förord jag alltid läser, nämligen Neil Gaiman (men också hans förord läser jag efter att jag läst boken). Och han skriver inte förord till alla böcker vad jag kan komma ihåg i alla fall, men till sina novellsamlingar skriver han ofta ett förord och det är nästan som en novell i sig.

Jag är nog mera vän av efterord. Kanske man har en del frågor till författaren efter man har läst boken och en del av dom frågorna blir förklarade i ett efterord. Hur dom tänkte när dom skapade en viss karaktär på ett visst sätt, till exempel. Det gäller ju förstås då efterord som författaren själv har skrivit. Förord och efterord som andra har skrivit hoppar jag helt kallt över.

24 reaktioner på ”Vikten av förord

  1. Jag hoppar också över förord och efterord skrivna av andra. Därtill förstår jag inte varför omslagen ibland stolt deklarerar ”med förord av [känt namn]” – vem bryr sig? Jag är intresserad av boken och dess författare, inte någon annans åsikter om det.

Lämna en kommentar