The haunted bookshop-Christopher Morley

The Haunted Bookshop

Vilken bok? The haunted bookshop av Christopher Morley.

Var har jag fått tag på den? En hyllvärmare, men jag tror den blev beställd från nätbokhandel.

Vad handlar boken om? Observera att det är INGEN spökhistoria- det är de olästa böckernas författare som spökar för bokhandelsägaren, ungefär. Det är en slags spionhistoria. Men man ska nog inte vänta sig så mycket av intrigen direkt, dennna bok ska läsas för språket och för bokhandeln det utspelar sig i.

Vad tycker jag? Jag har gjort ett försök med den här boken för några år sedan, men då lyckades jag inte komma någon vart. Men jag hade en känsla av att det inte var boken det var fel på utan mitt humör, och så visade det ju sig vara också. Boken har ett mycket snirkligt, vackert, lite gammaldags språk, och man får många hänvisningar till böcker som man kunde försöka sig på att läsa. Men ingen förteckning över böckerna i den här boken, som det var i ”Drömbokhandeln”, tyvärr. Jag blev lite inspirerad att läsa ”Parnassus on wheels” som den här boken är en uppföljare till.

Boken blev läst som mars månads ”Böcker om böcker”-bok i Västmanländskans utmaning!

BCKERO~1

Lämna en kommentar