Böcker om böcker- Bläckhjärta

Dags för den första boken i utmaningen  som Västmanländskan håller i trådarna för.

Vilken bok? Bläckhjärta av Cornelia Funke.

Var har jag fått tag på den? Bedårad av bokens utseende, inhandlade jag den på en bokrea för många år sedan.

Vad handlar boken om? Meggie och hennes far Mo, och hennes försvunna mor. Mo restaurerar böcker, och det är mycket om Meggies mor och om sig själv som han aldrig berättat om. Men så dyker eldslukaren Sotfinger upp.

Vad tycker jag? Jag är lite kluven. Det finns glimrande stycken, för vilken bokälskare vill inte läsa om böckers magi? Sen finns det transportsträckor. Man bör ju också räkna med att jag är lite lätt utanför bokens målgrupp i ålder- det var länge sedan jag var barn. Det är säkert därför jag tycker intrigen är rätt självklar..  Jag är i alla fall glad att boken inte längre är en hyllvärmare, och ska försöka se om den äldre sonen kanske skulle vara intresserad.

Titta här så fin boken ser ut, är det så konstigt att man plockar med den hem då?

Bläckhjärta

4 reaktioner på ”Böcker om böcker- Bläckhjärta

  1. Jag läste den högt för barnen rätt nyligen och din sammanfattning stämmer rätt bra. Ibland glimrade den till och jag var fast, ibland så var jag rätt uttråkad. Jag tror barnen också tyckte lite så, fast det intressanta var att de verkade tycka så om olika stycken!

Lämna en kommentar