Det blev en till klassiker i sommar!

Klassikerläsning pågår!

Lite otippat blev det en tredje bok i min klassikerutmaning, och inte den andra boken av Edith Wharton som fanns i min bokhylla heller.

Vilken bok? Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg.

Var har jag fått tag på den? Grannstadens bibliotek.

Vad handlar boken om? Den unge Arvid Stjärnblom träffar Lydia Stille en sommar, men av olika orsaker tappar de kontakten och träffas sedan igen när de båda är gifta.

Vad tycker jag? Den här boken kallas för en stor kärleksroman på vissa ställen. Det är den kanske, men mest den där kärleken som missar målet och som har blivit bitter. Jag måste säga att jag är inte alls bevandrad i den här tidens litteratur- och tidningskretsar, men jag hade känslan av att det var en massa för den här tiden kända personer som med lätt maskerade namn förekom i boken. Det hade kanske tillfört något om man hade vetat vem det var. Jag läste också att Lydia Stille funnits i verkligheten, och att samma kvinna varit förebild för den kvinnliga huvudrollen i ”Doktor Glas”. Jag vet faktiskt inte om jag kommer att läsa den boken, men efter den här kan jag se att det kunde vara intressant. Som slutkläm kan jag säga att jag tyckte väldigt synd om de flesta karaktärerna i boken.

4 reaktioner på ”Det blev en till klassiker i sommar!

  1. Vad kul att du oxå läst Den allvarsamma leken. Jag läste ut den häromdagen, och jag får nog säga att jag gillade den, men visst det är lite speciellt att läsa en 100 år gammal roman, men oxå kul

Lämna en kommentar