Klassikersommaren har börjat!

Vilken bok? Anna Karenina av Leo Tolstoj

Var har jag fått tag på den? På antikvariat i Göteborg för många år sedan.

Vad handlar boken om? Det här är ju en relationsroman. Skilsmässor och giftermål och andra äktenskapliga utmaningar. Konstantin Levin som funderar och moraliserar. Anna Karenina som inte blir lycklig.

Vad tycker jag? Mest är jag lättad över att jag äntligen läst den här boken, den har stått som ett oläst spöke jättelänge i min hylla. Sen tyckte jag det var intressant att få en bild av en tid för länge sen. Den var ju inte ointressant att läsa heller, även om det inte direkt var fartfyllt. Och överraskande odramatiskt, med tanke på att där ju förekommer otrohet och självmord och liknande.

Ser man på, den här sommarens utmaning av Lyrans Noblesser fick ju en flygande start, mycket tack vare tågresorna förra veckan.

6 reaktioner på ”Klassikersommaren har börjat!

  1. Bra att du är i gång! Jag kommer att läsa denna någon gång och ler lite åt att du mest är lättad över att ha läst denna ju inte ointressanta, inte fartfyllda och överraskande odramatiska bok. 🙂

    1. Ja, men det är ju så! Den har stått och stirrat anklagande på mig från bokhyllan i flera år, och det har egentligen inte funnits nån orsak till att jag inte läst den.

Lämna en kommentar