Iskalla ögonblick

Vilken bok? Iskalla ögonblick av Viveca Sten.

Var har jag fått tag på den? Det minns jag faktiskt inte. I min lista på olästa böcker har jag lagt frågetecken, men nu när jag läste boken så finns en liten lapp kvar där det står ”grattis” och så är den märkt ”recensionsexemplar”. Jag har INTE fått den som recensionsexemplar, det är jag ganska säker på (inte minst för att jag brukade vara noga med att läsa och recensera de böckerna på den tiden jag fick recensionsexemplar), men kanske någon annan bloggare lottat ut ett redan läst recensionsexemplar?

Land (författarens hemland enligt mina kriterier): Sverige.

Vad handlar boken om? Det är tio noveller, skärgårdsberättelser står det på pärmen, och alla utspelar sig i Viveca Stens Sandhamn, bland samma personer som är med i hennes deckarserie. Jag har faktiskt inte läst någon bok i den serien så jag känner inte till personerna så bra. Titeln till trots är det inte bara på vintern berättelserna utspelar sig, mest är det faktiskt sommar, som midsommar och kräftskivor och liknande.

Vad tycker jag? Det är faktiskt Ugglan & bokens förtjänst att jag äntligen läste den här hyllvärmaren. Hon gav den som tips till Novellresan i juni med tema skärgården och jag tänkte det skulle passa bra att få den här boken läst. Alla goda avsikter till trots tänkte den ändå förbli oläst och juni närmade sig sitt slut. Men så fick jag ett ryck och läste den i allra sista stund.
Det skulle säkert ge mer om jag visste bättre vem personerna var. Men det är ändå ganska fina stunder som beskrivs, och mindre fina också förstås- det hör till genren att ond bråd död ska finnas med. Jag tänker att jag faktiskt skulle kunna läsa någon av Viveca Stens fullängdsdeckare någon gång, så på det viset var det en lyckad bok.

Utmaningar: Förutom att boken ger en hel del noveller till Novellresan så passar den in på en punkt i Kaosutmaningen: Läs en bok som på något sätt handlar om havet. Det finns ingen skärgård utan hav. 22/40 avklarat i Kaosutmaningen.

Lämna en kommentar