Flickan med det magiska håret

Vilken bok? Flickan med det magiska håret av Tolá Okogwu.

Var har jag fått tag på den? Lånat på biblioteket.

Land (författarens hemland enligt mina kriterier): Nigeria/Storbritannien.

Vad handlar boken om? Onyeka har alltid känt det som att hon inte passar in. Hon har nästan inga vänner, förutom en bästis. Onyekas hår har också alltid varit stort, snabbväxande och verkat ha en egen vilja. När bästisen håller på att drunkna och Onyekas hår räddar dem, inser både hon och hennes mamma att hon inte bara är lite udda, hon är helt annorlunda än alla andra, och swisch- så tar mamman med henne till Nigeria till en speciell skola- och för att försöka hitta Onyekas försvunna pappa.

Vad tycker jag? En mellanåldersbok, och jag tycker den verkar passa åldersgruppen riktigt bra. Naturligtvis blir det ett stort plus för att boken utspelar sig i en miljö som inte är så vanlig- men det görs ingen affär av saken och jag tycker inte heller det finns några tydliga pekpinnar, vilket är bra för det gör boken så mycket lättare att läsa och enklare att föreslå helt enkelt som en lagom spännande bok.

Lämna en kommentar