Myren

Vilken bok? Myren. Skräckberättelser av Ida Engerman.

Var har jag fått tag på den? Lånat på biblioteket.

Land (författarens hemland enligt mina kriterier): Sverige.

Vad handlar boken om? En samling kusliga berättelser för ungdomar. En om barn som försvinner på myren, i en annan berättelse hittas ett schackspel som leder till något otrevligt, det finns till och med troll med i boken.

Vad tycker jag? Det är notoriskt svårt att kommentera en novellsamling. Men i boken finns flera historier jag skulle kunna tänka mig att använda i shared reading, även för andra än vuxna. Till exempel den som heter Jag ser dig, och handlar om en person som spökar för en annan. När det kommer till historien som heter Smitningsolycka, så tycker jag den är nästan väl hemsk för målgruppen, som åtminstone Adlibris satt som 12-15-åringar. Jag tycker det behöver finnas lite ljusning ännu i den åldersgruppens läsning, även om det kan finnas rejält med hemskheter med. Men för någon ungdom är kanske just den historien perfekt, förstås, jag får komma ihåg att jag läste Stephen King innan jag började högstadiet.
En av orsakerna jag läste den här boken var att jag har lovat medverka i ett bokprat om fantasy, skräck och scifi för ungdomar som kommit ut i år, och jag behöver läsa in mig. Därför tar jag väldigt gärna emot tips på sådana böcker om ni har, böckerna bör ha utkommit under år 2024.

Lämna en kommentar