Tisdagstrion: I samma miljö

Tre böcker i samma typ av miljö frågar Ugglan & boken efter i dagens tisdagstrio.

Jag vet inte varför men jag kom att tänka på dark academia. Så det blir tre böcker som kan passa in i den miljön.

If we were villains av M.L. Rio börjar när en person friges ur fängelse för mord, men det kanske inte är han som är den skyldige. Och vi tas med tillbaka till en elitskola med ett väldigt sammansvetsat gäng skådespelarelever.

Min mörka Vanessa av Kate Elizabeth Russell, den dystra historien om Vanessa och hennes engelskalärare i något som Vanessa kallar en kärlekshistoria. Det här är alltså en väldigt mörk historia, och miljön är precis den som det bör vara i dark academia, en elitskola med traditioner och hemligheter.

De döda språkens sjö av Carol Goodman är en lite äldre bok, där en före detta elev, Jane, återvänder till sin skola som lärare i latin, och det börjar hända liknande saker som hände när Jane gick i skolan.

Jag gjorde vissa val när jag satte ihop min trio. För det första är Den hemliga historien av Donna Tartt så självklar att den tog jag helt enkelt inte med. För det andra så tänkte jag att det inte skulle vara någon form av fantasy inblandat i böckerna idag. Det finns en hel del läckra böcker som utspelar sig i studiemiljö som är fantasyböcker, och som brukar räknas till dark academia. Inte minst Fourth wing av Rebecca Yarros som ett ganska färskt exempel. Annars är ju miljön ganska klar- studier, gärna elitbetonade små skolor med traditioner och ganska avskilda från omvärlden.

13 reaktioner på ”Tisdagstrion: I samma miljö

  1. Dark academia heter det ju! Kom inte på termen när jag satte ihop min trio, som ju alltså bygger på samma typ av miljö. De här böckerna har jag inte läst, så det blev perfekta tips till mig!

  2. Bokföring enligt Monika

    När jag såg vilken miljö du hade valt så gissade jag att jag inte skulle ha läst en enda i din trio. Jag hade rätt 🙂

  3. evycallmer

    har läst Min mörka Vanessa och hört talas om Goodman. känner mig inte helt lockad av genren som sådan. kände till begreppet dark academia

Lämna en kommentar