Moving pictures

Vilken bok? Moving pictures av Terry Pratchett.

Var har jag fått tag på den? Shoppat i secondhandbokhandel i Wales.

Land (författarens hemland enligt mina kriterier): Storbritannien.

Vad handlar boken om? En Discworld-bok, och i den här boken tar Terry Pratchett sig an filmindustrin. I Holy Wood finns en mystisk hemlighet, som plötsligt lyckas ta sig ut. Och alkemisterna får som av en händelse idén att göra bilder som rör sig, och lyckas också hitta ett sätt att göra det. Och en misslyckad (?) trollkarl, Victor, blir klassisk filmhjälte. Han, hans motspelerska Ginger och en motvilligt talande hund är de enda som ser faran som kommer från underjorden i Holy Wood.

Vad tycker jag? Det är inte den bästa Discworldboken jag läst. Därför satte jag den emellanåt åt sidan. Men det är fortfarande en del av den fantastiska Discworld, och på plussidan i boken är att min professionella förebild, orangutang-bibliotekarien på Unseen University, förekommer rätt mycket i boken. Huvudpersonerna är jag däremot inte så väldigt intresserad av..

Utmaningar: Det finns en punkt i Kaosutmaningen som är ”Läs en roman som tilldrar sig i arbetslivet”. Här är arbetslivet filmvärlden men vi träffar en hel del personer som försöker få jobb, och en hel del personer som försöker utveckla filmindustrin. Så jag tycker att den här boken absolut kan platsa här. Och det blir 20/40 och Kaosutmaningen är officiellt avklarad. Dock fortsätter jag förstås att räkna och försöka passa in böcker i utmaningen.

Lämna en kommentar