Tisdagstrion: Litteraturpristagare

books-462579_1920 (1)

Inspirerad av Nobeldagen är det tema litteraturpristagare på Ugglan & Bokens tisdagstrio. Jag har visserligen läst Nobelpristagare, och några har jag gillat också (åtminstone Selma Lagerlöf, Sigrid Undset och Svetlana Aleksijevitj) men jag tror inte jag uppehåller mig desto mer vid Nobelpriset idag. Trots mitt motto att ett svar på en utmaningsfråga som kan innehålla Selma Lagerlöf bör innehålla Selma Lagerlöf.

Jag rekommenderar helhjärtat Finlandiapristagaren från 2012, Ulla-Lena Lundberg och romanen Is. Livet på en prästgård ute på en ö.

Den här var Augustpristagare 2009, De fattiga i Lódz av Steve Sem-Sandberg. Mitt minne av den här boken är en förening av att läsa vid pool i varmt klimat, och bokens kylande effekt. Hursomhelst en läsupplevelse.

Chimamanda Ngozi Adichie vann  Women’s prize for fiction 2007 för den här boken. Hon fanns i mitt minne för att jag trots draghjälp från tegelstensläsningsgruppen på instagram inte kom igenom Americanah tidigare i år, men det var strängt taget inte bokens fel, det jag läste gillade jag skapligt. Den här boken gillade jag mer än skapligt.

Tja, en sån här trio blev det idag. Lite sån där läsning som man kan försjunka i. Men en trio med Lagerlöf, Undset och Aleksijevitj hade också varit helt okej, om jag gått på Nobelspåret. Och om man ska tänka på Finlandiapristagare så är nog Sofi Oksanens Utrensning en stark kandidat till alla slags trion också. Min kollega kände sig väldigt glad när årets Finlandiapristagare avslöjades, Pajtim Statovci med romanen Bolla, hon hade köpt in den till vårt bibliotek ”för läääänge sen” så hon kände sig riktigt duktig!

24 reaktioner på ”Tisdagstrion: Litteraturpristagare

Lämna en kommentar