En utmaning runt jorden

 Allting började med att jag fick Marjane Satrapis ”Persepolis” som julklapp när jag deltog i ett visst bokforums juljippo att skicka en överraskningsbok till en annan medlem. Då började jag fundera på varför det blir så att man bara läser böcker från ett väldigt litet område av vår jord. Sen tänkte jag att det vore väl kul att läsa åtminstone en bok från alla jordens länder. Då jag grunnat lite mera bestämde jag mig för att använda FN:s medlemmar som utgångspunkt på vilka länder som jag ska ha med i min utmaning, och sedan beslöt jag mig för att författaren ska vara född i landet ifråga för att boken ska räknas till ett visst land. Boken behöver inte handla om just det landet. 

I alla fall, här nedanför syns de böcker jag läst hittills.  

Afghanistan – A thousand splendid suns by Khaled Hosseini

Albania – La niche de la honte by Ismail Kadare

Algeria – So vast the prison by Assia Djebar 

Australia – Fighting Ruben Wolfe by Markus Zusak

 Brazil The Zahir– Paulo Coelho 

Chile – Inès of my soul by Isabel Allende

China- Buying a fishing rod for my grandfather by Gao Xingjian

Colombia – Love in the time of cholera by Gabriel García Màrquez

 Egypt- The Yacoubian building by Alaa Al-Aswany

 Finland- Linnunaivot by Johanna Sinisalo 

France- ”En dag till skänks/ L’Échappée belle” by Anna Gavalda 

Germany ”Die Teufelsbibel” by Richard Dübell 

India – Q &A by Vikas Swarup 

Iran – Persepolis by Marjane Satrapi 

Ireland – The perfect man by Sheila O’Flanagan 

Japan- After Dark by Haruki Murakami 

Kyrgyzstan – Face to face- Chyngyz Aitmatov 

Lebanon – Samarkand, Amin Maalouf 

Nigeria – ”Half Of A Yellow Sun” by Chimamanda Ngozi Adichie

Norway- ”The Redeemer” by Jo Nesbo 

Pakistan – My Feudal Lord by Tehmina Durrani 

Russian Federation – ”Den stulna drömmen” by Alexandra Marinina 

Spain- Shadow of the windby Carlos Ruiz Zaf�n 

Sudan – Minaretby Leila Aboulela 

Sweden- Svampkungens sonby Marie Hermanson 

United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland: Taste for Deathby P.D.James 

Zimbabwe – Elegy for Easterly by Petina Gappah

Många grå fläckar kvar på min karta som ni ser.

2 reaktioner på ”En utmaning runt jorden

  1. Nya och spännande författare att notera. Jag känner mig särskilt nyfiken på böckerna du valt för Algeriet och Finland. Jag har redan läst Leena Krohn för Finland i mitt en-bok-från-varje-land projekt, men det finns ju inget som hindrar att jag läser något av Johanna Sinisalo också (en av hennes böcker finns dessutom i översättning på mitt lokalbibliotek!). Tack för tipsen 🙂

Lämna en kommentar