The prince of mist

The Prince of Mist by Carlos Ruiz…

Vilken bok? The prince of mist av Carlos Ruiz Zafón.

Var har jag fått tag på den? Lånad på lokalbiblioteket.

Vad handlar boken om? Familjen Carver flyttar till en liten stad vid kusten från huvudstaden, på grund av kriget. Genast de kommer till den nya staden får Max en dålig känsla, och en katt nästlar sig in i familjen. Men han och hans syster Alicia börjar utforska omgivningen, en gammal man i en fyr med sonsonen Roland, och en statypark där statyerna verkar röra sig. Men vem är den gamle mannen i fyren och framför allt, vem är hans sonson? Och vem gömmer sig i dimman?

Vad tycker jag? Nu är det länge sen jag läste Vindens skugga, men jag minns den som väldigt bra. Den här är inte lika bra, den är lite för enkel för det. Nu vet jag inte om enkelheten beror på att boken är skriven för barn/ungdom (ifall det är fallet är det att underskatta barn). Det jag dock känner mig säker på är att författaren varit inspirerad av Stephen King när han skriver om sin Prince of Mist. Nå, det man får är en ganska spännande stund med en lite spöklik, snabbläst historia. Och det är ju inte det sämsta.

2 reaktioner på ”The prince of mist

Kommentera

