Ni vet den där dikten..

Nu blir det mörkt på kvällarna redan. Snart börjar skolan, för somliga i familjen börjar ett nytt liv på annan ort, och jag som mamma till den lilla stora pepparkakspojken får vänja mig vid ett lite annorlunda liv. Men vissa saker ändras inte, och en av dom sakerna som är konstanta i livet är att i augusti finns en viss dikt av Johan Bargum på den här bloggen. Så vi kör den redan nu, på augustis första dag!

Augusti är alltid nattsvart
fyren blinkar i öst
stjärnorna glimmar i rymden
det är nära till köld och höst
Fotogenlampans låga flämtar matt
augusti på verandan är nattsvart natt

Augusti är alltid rädsla
mörkret är hotfullt och kallt
fönstrena speglar bara
en bild av en segelgestalt
man ser ingenting
och man blir kanske sedd
i augusti på verandan är man alltid rädd

Johan Bargum

dav

2 reaktioner på ”Ni vet den där dikten..

  1. Hej Sara! Visst är det den som är tonsatt också? Försökte googla på den nyss, och hamnade hos dig.
    Hörde den på Yle Vega nu i sommar. Skulle vilja veta vem som sjunger den? Och var jag isf kan få tag på den. Tycker den är vacker, även om jag inte kan hålla med om textinnehållet direkt.
    Hälsningar från Annika som bor utanför Washington DC men som lever sitt sommarliv vid skäristugan i Närpes.

    1. Hej! Jag hittade något som heter Augusti på Spotify, där var det Johanna Grüssner som sjöng. Det är ju en hyfsad chans att Yle Vega skulle ha spelat den versionen, Johanna Grüssner är ju från Åland. Men jag hade faktiskt ingen aning om att min älsklings-augustidikt blivit tonsatt. (Tänk att du hamnade hos mig genom att googla den dikten? visst, en gång per år finns den på min blogg, men ändå, några andra band till den har jag faktiskt inte..)

Kommentera

