Jag klarade det!

Igår kväll läste jag de sista skälvande sidorna av min ryska klassiker på 500+ sidor till den finlandssvenska läsutmaningen.

IMG_20170701_155843_616

Vilken bok? Oktober 16. Andra knuten av Alexander Solsjenitsyn.

Var har jag fått tag på den? Lånad på biblioteket.

Vad handlar boken om? Tredje året av första världskriget ur ryskt perspektiv, och de revolutionära strömningarna. Vi får speciellt följa med den ryske officeren Vorotyntsev och hans hustru Alinas liv.

Vad tycker jag? Jag valde Solsjenitsyn dels för att den här boken var tillräckligt tjock för utmaningen, 530 sidor, och dels för att jag läst Solsjenitsyn och gillat honom förr. Och är man Nobelpristagare räknas ens böcker som klassiker. Men jag rekommenderar En dag i Ivan Denisovitjs liv, eller Gulag-böckerna oerhört mycket mer än denna bok. Det var hyfsat intressant att följa med Vorotyntsev och hans Alina, men det är så himla mycket tråkiga politiska möten och redogörelser så de små glimtarna av riktiga personer drunknar i allt det andra. Och ”allt det andra” är så väldigt tråkigt. Jag får väl konstatera att mitt intresse för det ryska rikets fall inte är tillräckligt stort i det här fallet.

Utmaningar: Jag är innerligt glad att ha klarat av även den här månadens utmaning i den finlandssvenska läsutmaningen. Jag hade nog gett upp med den här boken för länge sen om jag inte varit fast besluten att klara den här utmaningen. Nu förutser jag inte några större svårigheter att ro utmaningen i land efter det här, det skulle i så fall då vara att jag inte skulle hitta någon bok där författaren har hatt på författarbilden. Tips på sådana böcker mottages med tacksamhet!

2 reaktioner på ”Jag klarade det!

Kommentera

