Blogglista om min generation!

Nu ger Sevendays mig en till orsak att fundera på min generation med veckans blogglista.

Jag är född: 1977.

Under mitt årtionde hände det här: Bland annat: Vietnamkriget tar slut. Augusto Pinochet tar makten i Chile. Den första persondatorn kommer ut på marknaden, Altair 8800. Nixon och Watergate. Elvis Presley dör. Europas första kvinnliga regeringschef Margaret Thatcher i Storbritannien. Punken slår igenom. Abba och Queen. Rubiks kub lanseras.

Folk klädde sig på följande sätt:

Bildresultat för 1970s clothesBildresultat för 1970s clothes

För övrigt, tänk brunt.

Mitt årtionde förknippar jag med: Tja, flummighet och utsvängda jeans summerar väl saken rätt bra.  Och telefonkiosker!

Den bästa låten från året jag är född:

En kändis som är född samma år: Kronprinsessan Viktoria!

Min generation växte upp med: Inga bilbälten i baksätet på bilen. Inga cykelhjälmar. EN telefon i huset. EN TV i huset. När jag var liten lekte jag och mina kompisar mycket med Monchichi. Jag kunde inte som barn föreställa mig att jag skulle bära med mig en telefon vart jag än gick, ännu mindre att det skulle vara en smarttelefon.

Det bästa med att vara född under mitt årtionde: Det känns som om jag är född tiden innan ”allt blev farligt”, och ibland känns det skönt att ha det perspektivet. Även om jag ser nyttan med sånt som bilbälten.

 

 

 

 

3 reaktioner på ”Blogglista om min generation!

Kommentera

