Helgfråga språkriktighet

0d6f2-fotoflexer_photo4

Mias helgfråga handlar om språkriktighet idag. Hur viktigt är språkriktigheten i en bok? Och så fortsätter hon: Till att börja med ska jag reda ut en vanlig missuppfattning: grammatik och språkriktighet är inte samma sak. Grammatik handlar om meningsuppbyggnad, eller som Wikipedia beskriver det: ”Grammatik är det regelsystem som beskriver hur orddelar kombineras för att bilda ord och dessa i sin tur kombineras för att skapa förståeliga satser och meningar” medan språkriktighet handlar om själva skrivhantverket: stavning, meningsbyggnad, styckeindelning, bruket av skiljetecken, förkortningar och så vidare. 

Jag kan bli galen på språk-oriktigheter. Något enstaka tryckfel kan jag leva med, men många tryckfel/stavfel i en bok börjar faktiskt störa. Jag vet av dyrköpt erfarenhet att det är lätt hänt att stava fel, det händer mig här på bloggen och det händer i jobbet. Ofta. Men det tänker jag inte på när jag läser andras texter. Och det sätt jag lärt mig är det rätta är naturligtvis det enda rätta, det var bara i finlandssvenska skolor på 1980- och 1990-talen man visste hur ord ska förkortas och hur kommatecken används.. ja ni fattar. Till råga på allt har jag sådana ögon som fastnar i sånt jag ser som fel (det är bara mina egna texter jag är blind för) så det är liten chans att jag missar felen också.

Jag korrekturläser nästan allt min man skriver i sitt jobb, behöver jag ens säga det? (Det gäller främst offerter och bruksanvisningar och sånt.)

Jag kunde med andra studieval säkert ha blivit en framgångsrik korrekturläsare. Galen, men oerhört exakt.

Jag rekommenderar förresten gruppen ”Sverige mot särskrivning” på Facebook.

Bonusfrågan då? Hur går det med sommarläsningen? 

Tackar som frågar, i juni gick det fint, men just nu känns min ryska klassiker lite träig faktiskt. Jag behöver en paus med den tror jag. Så har ju min semester tagit slut också, och arbetet inkräktar en smula på fritiden (=lästiden) igen. 

 

 

 

 

18 reaktioner på ”Helgfråga språkriktighet

  1. Jag är nog ganska lik dig 🙂 Felaktigheter kan göra mig tokig, men det finns vissa fel som är värre än andra, enstaka stavfel överlever jag 🙂

  2. jag känner också att ögonen dras till felaktigheter i en text. skulle gärna sysslat med korrekturläsning. gillar inte språkoriktigheter. min ryska klassiker är också satt på vänt. vet inte hur det blev med sommarläsningen riktigt

Kommentera

