Veckans blogglista om mat

Veckans blogglista hos Sevendays handlar om mat.

cooking-clipart-4

Mat är:  gott!

Fick jag äta endast en rätt livet ut, skulle det vara: Sådana här frågor är ju i princip omöjliga att besvara. Kan man välja att svara paj, och så får man då äta all slags paj med alla möjliga olika fyllningar? Paj kan ju dessutom vara både förrätt och efterrätt. Eller pasta, så där odefinierat, så är det allt från makaronilåda till värsta lyxpastan med räkor..

Det här äter jag inte: Sill. På grund av traumatiska upplevelser i skolmatsalen.

Min favoritrestaurang: Min enda ena favoritrestaurang? Bara här i min lilla stad finns det flera restauranger och dom är bra till olika saker. Och om man sen lämnar den här lilla staden finns ju hur många bra restauranger som helst!

En stark matupplevelse: Fish and chips på strandpromenaden i Oban, det var en himla trevlig upplevelse. Skottar är ju bra på fritering, och på den här restaurangen tog dom rätten på allvar, och sen den mysiga omgivningen- en trevlig helhetsupplevelse!

Min relation till mat: är väl i ärlighetens namn lite problematisk, på det sättet att jag kanske borde gilla lite mer hälsosam mat än jag gör.

På morgonen äter jag: ofta naturell yoghurt med bär eller frukt. På hotell äter jag ananasbitar och croissanter. På helgmorgnar dricker jag också te, men annars är dagens första kopp te på förmiddagen i jobbet.

wp-image-1245417014jpg.jpeg

Min paradrätt i köket: Jag lagar god lasagne. Sen lagar jag en röra som nästan men inte helt är Skagenröra (eftersom jag inte orkar följa recept, så den blir som det blir), som övriga familjemedlemmar uppskattar väldigt mycket. Porterstek är också något som brukar bli gott.

Det här tycker jag om dieter och matföreskrifter: Jag tycker så här att har man många och svåra allergier eller följer någon mycket udda diet som innebär att väldigt mycket ätbart faller bort, är det schysst om man blir bjuden på mat att man antingen tar kontakt med den som bjuder på mat och diskuterar matvalen, och gör det fler än en gång för den som bjuder på mat kanske helt enkelt har glömt det från gång till gång, och/eller tar med sig något som man kan äta. Alternativ två, att ha med sig mat, är kanske det rätta då det gäller typ en studentfest med buffetservering.

free-food-clipart-6

 

 

3 reaktioner på ”Veckans blogglista om mat

  1. Pingback: Mat – Tant Augustas tekopp

Kommentera

