Boken om Joe

The Book of Joe: A Novel by Jonathan Tropper

Vilken bok? Boken om Joe av Jonathan Tropper.

Var har jag fått tag på den? Inhandlad i bokhandel med hjälp av presentkort.

Vad handlar boken om? För 17 år sen skrev Joe en bok om sin hemstad. Den var inte smickrande. Den fick också ett väldigt genomslag, och filmades, så ingen i hemstaden har missat boken.  Joe hade dock aldrig tänkt återvända, han har inget gemensamt med den familj som finns kvar. Men så får hans pappa en stroke, och Joe finner sig tillbaka i en liten stad där nästan ingen gillar honom.

Vad tycker jag? Jag har ju smak för trassliga relationer, och jag tycker det är läckert som en bakelse att få läsa om vad Joe skrev i sin bok, och varför han skrev det. Joe återfår också kontakten med människor ur hans förflutna. Själva bakgrundshistorien till Joes bok är allt annat än läcker, den är sorglig istället. Men att läsa om det gillar jag, speciellt som personbeskrivningarna är träffsäkra.

 

Kommentera

