Norse mythology

Norse Mythology

Vilken bok? Norse mythology av Neil Gaiman.,

Var har jag fått tag på den? Lyssnat som ljudbok i beställd ljudbokstjänst.

Vad handlar boken om? Neil Gaiman återberättar den nordiska mytologin, från världens början till Ragnarök.

Vad tycker jag? Så här borde alla mytologier presenteras tycker jag. Jag har haft trevliga promenader med Odin, Tor, Loke, Freja och de andra i mina öron. Gaiman säger också att de här historierna är gjorda för att berättas och höras, så kan hända är det bäst att lyssna på dem. Gaiman har förstås valt ut och passat ihop myterna, så slutresultatet är kanske inte en heltäckande bild av myterna. men det är bra historier. Ett citat ska jag dela också.

Do you wonder where poetry comes from? Where do we get the songs we sing and the tales we tell? Do you ever ask yourself how it is that some people can dream great, wise, beautiful dreams and pass those dreams on as poetry to the world, to be sung and retold as long as the moon will wax and wane? Have you ever wondered why some people make beautiful songs and poems and tales, and some of us do not?
It is a long story, and it does no credit to anyone: there is murder in it, and trickery, lies and foolishness, seduction and pursuit. Listen.

2 reaktioner på ”Norse mythology

Kommentera

