En kulturvis sommarlista.

Jo. Listor är bra. Det här är en kultursommarlista från Kulturvis.

1. Vad läser du på stranden eller i parken? Jag jobbar på den finlandssvenska läsutmaningens julibok. Det skulle ju vara en rysk klassiker på mer än 500 sidor.. jag läser Solsjenitsyns Oktober 16 som hade den goda smaken att vara lite på 500 sidor.

Här Solsjenitsyn serverad med rabarbersaft.
2. Blir det något festivalbesök? Nej, jag tror inte det. Det blir kanske någon konsert.
3. Vilken serie maratonar du under regniga dagar? Jag följer inte någon serie. Jag får istället jobba på med svaret på fråga ett..
4. Vems sommarprat lyssnar du på? Hittills har jag bara lyssnat på Ellen Strömbergs sommarprat. Ett annat sommarprat jag är rätt säker att jag kommer att lyssna på är Lina Teirs. Alla sommarpraten verkar intressanta på något sätt, men de här två har jag sett ut som måsten.

5. Ser du fram emot någon film på bio? Bion här har sommarpaus, så det blir knappast någon bio i sommar!

6. Vilka band & artister utgör sommarens soundtrack? En relativt ny sång jag gillar är ”Something just like this” med The Chainsmokers / Coldplay. Annars kör jag nog mest gamla favoriter. Sällsynt bra en sommarkväll passar till exempel ”Dream a Little Dream of me” och jag gillar Beautiful Souths version bäst så här till sommaren. En annan bra sommarstugeterrassångerska är Amy Winehouse.

7. Vilken tidskrift tar du med dig till villan? Jag har köpt mitt första nummer någonsin av tidningen ”Skriva” i sommar. Jag minns inte riktigt varför jag tyckte jag skulle vilja läsa den, men det var en positiv upplevelse också för en sån som jag var enda skrivande just nu är bloggskrivande. Okej, nu började det låta som om jag annars skriver mycket. Det var inte meningen. Men för något år sedan fick jag ett ryck och började studera till mig en examen, och slog till och blev kompetent som bibliotekarie också, och då glödde tangentbordet ganska mycket. Det var det jag menade.

8. Ska du besöka någon sommarteater? I skrivande stund ser det inte så ut. Vilket är MYCKET annorlunda än det brukar vara. Jag hinner i och för sig ännu ändra mig.

9. Kan du tipsa om något evenemang i din hemort? Jag kan tipsa om att gå och kika hur folk har det i trädgårdarna på Öppna Portar i Kristinestad. Nu har det ju i och för sig redan varit i sommar, men det kommer på nytt nästa sommar!

dav

Bild från årets Öppna Portar.

 

Kommentera

