Medievanor- veckans blogglista

Jag kände för att fundera på mina medievanor idag, enligt Sevendays blogglista.

Det första nyhetsmediet jag konsumerar på morgonen är: Nu har jag semester och konsumerar nästan inga nyhetsmedier alls. Men annars ligger radions morgonnyheter bra till, när jag ändå har en viss pendelväg och brukar lyssna på radio när jag kör bil.

I framtiden kommer massmedierna att: Det här är väl miljonereurosfrågan för alla mediebolag, om jag förstått saken rätt? Jag tror kanske att tidningar vinner på att vara riktigt lokala, åtminstone har jag haft mycket svårt att hitta något som motsvarar min lokaltidning, medan jag redan för länge sen avstod från regionaltidningen, och aldrig behövt någon tidning med ambitionen att vara rikstäckande. En sak som massmedier också behöver fundera på är snabbhet vs djup, och hitta den kombination av de två sakerna som fungerar för just dem. En annan sak som tål att funderas på kanske ligger i ordets första del, ”mass-”. På gott och ont vänjer vi mediekonsumenter oss med möjligheten att anpassa och göra våra tjänster mer personliga, och i den världen sitter ”MASSmedier” lite trångt till.

Papperstidning, e-tidning eller ingendera: Förr skulle jag utan tvekan sagt papperstidning. Jag har blivit mer neutral. Numera funkar det ju att sitta med platta vid frukostbordet, t. ex , men man MÅSTE inte heller läsa tidningen alls till frukost. Man kan läsa en bok också!

Jag betalar/betalar inte för nyheter eftersom: Jag betalar för det jag upplever att jag behöver. Som sagt ovan, hittills finns det inget som skulle kunna ersätta en lokaltidning som är lokal på riktigt. Jag är medveten om att min lokaltidning hör till ett större mediebolag, men har hittills tyckt att man kunnat hålla kvar det riktigt lokala, det som jag prenumererar på tidningen för, och alltså anser vara värt att betala för.

Eftersom jag betalar skatt för Yle, är det ju vettigt att också använda deras tjänster, vilket jag gör, främst i form av radio och nyheter på webben. Jag ser helt enkelt Yleskatten som en prenumerationsavgift, vilket samtidigt gör att utrymmet i min budget för andra nyhetstjänster på webben minskar.

Jag använder sociala medier för att: Det beror ju på lite vilket socialt medium vi talar om, men för att kommunicera och hålla kontakten med folk på olika sätt. Också med bloggen värdesätter jag kommunikationen med andra, i form av kommentarer till exempel. Det pågår just nu en diskussion om bokbloggens död, se Sincerely Johanna, Enligt O, Feministbiblioteket och Bokbabbel där det bland annat konstateras att kommentarer på bloggar har minskat i jämförelse med för några år sedan. Och det stämmer, tycker jag med, men samtidigt utgår många diskussioner i andra sociala medier från sånt som stått i en bokblogg, så det är väl helt enkelt så att det blivit lättare att kommentera/diskutera via andra kanaler än bloggar än det var för några år sedan.

Hursomhelst, alla sociala medier innebär kommunikation.

Instagram för mig är: Bilder. Mest i form av ögonblicksbilder i stilen ”det här händer nu” alt. ”här är jag”.

Jag är bra/dålig på att vara källkritisk: Knappast är jag perfekt på källkritik. Det är inte lätt alla gånger. Men med en relativt färsk utbildning i informationsvetenskap har jag åtminstone tvingats träna källkritik grundligt.

 

 

 

Kommentera

