Dagens (eller veckans) bokutflykt.

I dag blir det lite om vår resa till Jurmala. Jurmala är området med den långa vackra stranden i närheten av Riga i Lettland.

Ja, jag vet faktiskt inte om jag sett en vackrare strand. Den bara fortsätter och fortsätter.

 

 

 

Det är inte heller mindre vackert när man går en bit från stranden, här passar det verkligen att ströva omkring och bara titta.

Jag blev verkligen positivt överraskad av att ha ett sånt här semesterparadis så pass nära som i Lettland.

Men hur funkar det som bokutflyktsmål, då? Det är nog ett hett tips att ha med sig sin egen läsning. I Riga finns nog bokhandlar, men inte så mycket att välja mellan om man inte kan lettiska eller ryska, och i Jurmala såg jag ingen bokhandel, men jag kan ju bara ha missat den om den fanns förstås. Men förutsatt att man har med sin egen läsning, då är det bara att gräva ner tårna i sanden och läsa på! Kringservicen på stranden är minutiöst ordnad, bänkar, bord och stolar finns, och dessutom toaletter och skräpkorgar med jämna mellanrum så allt är städat och snyggt.

dav

 

2 reaktioner på ”Dagens (eller veckans) bokutflykt.

  1. Var faktiskt där förra veckan. Tyvärr var det bara ett kort stopp så vi hann aldrig till stranden. Det verkar ju som att vi gick miste om något där, men vi såg de vackra husen i alla fall 🙂

    1. Det var faktiskt min man som varit till stranden i Jurmala när han fått lite tid över på en arbetsresa i våras till Riga. Så det var på hans förslag, men jag blev imponerad!

Kommentera

