Diva

Diva en uppväxts egna alfabet med…

Vilken bok? Diva av Monika Fagerholm.

Var har jag fått tag på den? Nu minns jag inte exakt, det här är en rätt långvarig hyllvärmare, men jag tror att jag köpte den på antikvariat för några år sedan.

Vad handlar boken om? Jaa du.. den här boken har inte direkt någon handling tycker jag. Det är Diva då, som berättar snuttar ur sitt liv och ur sin fantasivärld. På nytt och på nytt samma små fragment, med lite olika betoning.

Vad tycker jag? Det här var juni månads intellektuella utmaning, antar jag. Jag förstod nämligen inte boken egentligen alls, vilket antagligen beror på mig, inte på boken. Nu kändes det bara som Diva som virrade runt i en ganska mystisk omgivning, och upprepade samma små tankesnuttar i all oändlighet. Det som jag gillade var Divas bröder, och det finns en del träffande beskrivningar av personer som kan finnas i en Divas omgivning.

Utmaningar: Diva finns i feministisk kanon, och jag tänkte att Lyrans feministiska sommarutmaning skulle vara ett sätt för mig att få en hyllvärmare läst. Och sen finns ju rutan ”hyllvärmare” i Sommarbingo 2017, vilket innebär en bingorad för mig. Det visade sig att det här var tillräckligt med motivation för mig att ta mig igenom boken.

Men hur var den här feministisk förresten? Var det bara det att här beskrivs en ung flickas försök att ta sin plats i världen, och att hon inte verkar vilja ha den traditionella platsen för kvinnor? Eller missade jag något? Berätta gärna!

3 reaktioner på ”Diva

  1. Intressant att läsa! Jag läste den här boken för väldigt många år sen (när den kom tror jag) och det var inte en bok för mig. Jag begrep den inte heller och det var på den tiden jag läste ut böcker även om det inte var något jag gillade. Jag har inte vågat läsa något annat av Fagerholm sedan dess!

Kommentera

