Sorcerer to the Crown

Sorcerer to the crown by Zen Cho

Vilken bok? Sorcerer to the Crown av Zen Cho

Var har jag fått tag på den? Shoppad på nätbokhandel med födelsedagspresentkort.

Vad handlar boken om? Alternativ historia, vi befinner oss i London på 1800-talet,  alternativ historia är det för att det finns magi, och magin i England styrs naturligtvis av The Royal Society of Unnatural Philosophers, där man måste vara en gentleman för att få vara medlem. Inga lägre klasser göre sig besvär. För att nu inte tala om kvinnor, vars sköra konstitution gör dem oerhört olämpade för magi överhuvudtaget. Om de visar olämpliga magiska tendenser skickas de till speciella skolor för att träna bort sådana avvikelser. I denna soppa har en färgad man, Zacharias, blivit ledare för The Society of Unnatural Philosophers. Han är naturligtvis oerhört omstridd, och trollkarlar från gamla fina familjer gör allt för att få bort honom. Samtidigt håller Englands magiförråd på att ta slut, och av någon orsak kommer det ingen ny magi från älvornas land. Kungen önskar till råga på allt att Zacharias ska använda en stor del av det lilla magiförrådet för att hjälpa sultanen Ahmad i ett litet land att bli av med en vampyrinvasion. På väg mot älvkungens hov ska Zacharias bara stanna till för att ge ett tal på en skola för kvinnor som måste göra sig av med sina magiska tendenser. In i intrigen kommer Prunella, en kvinna av oklar härkomst, och som alls inte blivit av med olämpliga magiska tendenser.

Vad tycker jag? Jag gillade boken. Nyckeln till det är att jag har semester och alltså tid och ork att koncentrera mig på boken. Den här boken vinner på det, det är mycket detaljer, mycket politiska intriger, en bok som ska läsas lite långsamt. Men historien som byggs upp är i gengäld mycket helgjuten, trovärdig, och tar upp både rasism och feminism på ett bra sätt. Och det finns drakar! (Obs- boken lämpar sig alltså inte i den finlandssvenska läsutmaningen som juni månads bok..) Den här boken dök upp som en rekommendation på nätbokhandeln, jag gillade hur den såg ut, och la med den i inköpet fast jag inte alls hade tänkt det. Det var ju så klart rätt beslut och boken visade sig vara givande läsning, och passa utmärkt till en massa av mina utmaningar.

Utmaningar: Zen Cho är född och uppvuxen i Malaysia (men bor nu i London). Detta gör att jag får en bok till min FN-utmaning för Malaysia, hipp hurra! Det torde vara första i år till min evighetsutmaning. I Sommarbingo 2017 blir det ”en som innehåller magi”. På grund av den fint genomförda feministiska vinkeln blir det också en bok till En feministisk sommar .

En reaktion på ”Sorcerer to the Crown

  1. Pingback: Feministsommaren i juni – BOKHYLLAN I PEPPARKAKSHUSET

Kommentera

