Tematrio – något svenskt.

Grattis på nationaldagen, Sverige! (Eller vad nu den korrekta gratulationen är..) Den här veckan ska Tematrion handla om ”något svenskt”. Berätta därför om tre svenska favoriter: böcker, författare, sångare, skådespelare, fotbollsspelare, etc. https://www.blogger.com/static/v1/jsbin/3095787282-ieretrofit.js

Nu blir det en återgång till mina tidiga dagar som deltagare i Tematrion, då jag svarade Selma Lagerlöf nästan varje vecka. Men om det ska handla om svenska favoriter, då kan jag nog inte hoppa över henne.

Selma_Lagerlof_(1908),_painted_by_Carl_Larsson

Det här är Carl Larssons målning av Selma. Jag har fortfarande inte läst allt hon skrivit, men det jag HAR läst har blivit favoriter.

Tomas Tranströmer tycker jag också ska vara med i min svenska trio.

Romanska bågar

Inne i den väldiga romanska kyrkan trängdes turisterna i halvmörkret. Valv gapade bakom valv och ingen överblick. Några ljuslågor fladdrade. En ängel utan ansikte omfamnade mig och viskade genom hela kroppen: ”Skäms inte för att du är människa, var stolt! Inne i dig öppnar sig valv bakom valv oändligt. Du blir aldrig färdig, och det är som det skall.” Jag var blind av tårar och föstes ut på den solsjudande piazzan tillsammans med Mr och Mrs Jones, Herr Tanaka och Signora Sabatini, och inne i dem alla öppnade sig valv bakom valv oändligt.

Och sist, en företeelse som verkar väldigt svensk så här från grannlandet sett, era kungligheter. Jag väljer naturligtvis kronprinsessan Victoria till min trio, hon är ju av en bra årgång!

imagesO06DOBIX

https://www.blogger.com/static/v1/jsbin/3095787282-ieretrofit.js

8 reaktioner på ”Tematrio – något svenskt.

  1. Du lyckades ju klämma in TVÅ på första tipset, redan! 😀 Carl Larsson och allas vår Selma. Det var onekligen en fin svensk trio (kvartett!) som du hittat.

Kommentera

