Flickorna i speceriaffären

Flickorna i speceriaffären (inbunden)

Vilken bok? Flickorna i speceriaffären av Eli Åhman Owetz.

Var har jag fått tag på den? Lyssnat som ljudbok via beställd ljudboksservice.

Vad handlar boken om? Anna-Lisa har en retroaffär i en före detta speceriaffär i en liten by. Anna-Lisa blir vän med Britta, som jobbade i butiken en gång i sin ungdom, nu är hon 95. När Britta dör får Anna-Lisa ärva en hemlighet, tillsammans med sättet att ta reda på hemligheten, av Britta. De två har en del gemensamt, visar det sig.

Vad tycker jag? För det första tror jag att jag inte borde ha lyssnat på den här. Jag gillade En sommar på luffen, och jag har gillat Hemma hos Bettan, som jag precis har läst också men inte skrivit om här på bloggen än. Båda de här böckerna har jag alltså läst, inte lyssnat på. Men från mitten på april tills nu ungefär har jag motionerat väldigt lite, dvs inte haft tillfälle att lyssna långa stunder på ljudbok, och oftast orkar jag inte lyssna på nånting i bilen, åtminstone inte på vägen hem, för jag sitter ofta med lurar på öronen och lyssnar hela dagen på jobbet, så just jobbpendlingen passar det inte så bra med bok i öronen. Så jag tror att om jag hade läst istället för lyssnat en snutt ibland och en snutt ibland, så skulle jag säkert ha gillat den här mer. För de två andra är glada mysiga böcker (även om ämnena inte behöver vara enbart mysiga) med ganska mycket fart och fläkt, men här tyckte jag att takten var lite mer stillsam, och att i jämförelse med de andra jag läst av samma författare så förlorade boken på det. Men ändå en viktigt del i serien, och nu har jag egentligen bara den först utkomna delen om den lilla byn med retrobutiken kvar att läsa. Och jag kan inte tro annat än att den också kommer att vara glad och full av charm. Så, en liite svagare bok i en bra serie, kan väl det här sammanfattas som.

Utmaning: Sommarbingo 2017, passar på rutan ”Glesbygdsskildring från valfritt land”.

Kommentera

