Okänd soldat – Charles Todd

Okänd soldat

Vilken bok? Okänd soldat av Charles Todd

Var har jag fått tag på den? Följde med hem från matbutiken.

Vad handlar boken om? I första världskrigets Frankrike jobbar sköterskan Bess Crawford vid fronten. En dag plockar de upp en sårad fransman som inte kan identifieras. I ett jobbigt läge hör Bess soldaten prata tyska, men han försvinner mot Paris utan att Bess ser honom igen. Men då Bess såras och skickas till Paris för att återhämta sig, börjar hon spåra den okände soldaten.

Vad tycker jag? Det här tycks vara del åtta i en serie om sjuksköterskan Bess. Bakom namnet Charles Todd döljer sig ett mor-och-son-team (det är sonen som heter Charles, mamman heter Caroline) som förutom den här serien har skrivit en serie on Inspector Ian Rutledge som utspelar sig strax efter första världskriget. Det här noterar jag med intresse, eftersom tiden efter första världskriget och England är en av mina favoritperioder att läsa. Mer än första världskriget, även om jag gillar det också. Boken är stabilt skriven, men det kommer inte så mycket överraskningar utan den tuffar framåt ungefär som jag väntat mig. Men i och med trevlig tidsperiod och stabil bok, kan jag tänka mig att läsa annat i serien, och framför allt kan jag tänka mig att söka efter böcker i den andra serien. Igen, pga tidsperioden främst.

2 reaktioner på ”Okänd soldat – Charles Todd

  1. Jag gillar också den perioden så blev nyfiken på den här serien!
    Har du läst Maisie Dobbs-böckerna av Jacqueline Winspear? Om inte måste du kolla upp dem, tror du skulle gilla!

    1. Jo jag har läst några ur serien om Maisie Dobbs, men så glömde jag lite bort serien, och insåg för bara någon vecka sen hur många delar i serien som kommit sen dess.

Kommentera

