Vilket år? Kulturkollos veckoutmaning.

Kulturkollo har år 1917 som tema den här veckan. Det låter som ett fullkomligt logiskt tema för mig, jag bor i ett land som har 1917 som tema hela det här året. Jo, det är faktiskt så att Finland fyller 100 år i år. (Ja, tänk, det betyder ju samtidigt att det gått 10 år sen jag var på pepparkakspojkarnas dagis och firade Finland 90 år.. hu, så fort tiden har gått sen dess!) Så jag tycker ju det är ett mycket bra val av år!

img_20160508_155424.jpg

Frågan i veckoutmaningen den här veckan är: Om du fick bestämma ett årtal som en hel inläggsserie skulle handla om vilket skulle det bli? Varför skulle du välja just det året? Vilka inlägg skulle du fylla din vecka med?

Ja, det finns ju en del som hänt på 100 år i Finland om jag skulle välja 1917, och inläggen i veckan kunde ju vara finsk litteratur uppdelat på årtionden till exempel.  Men, jag ska ändå välja ett mer personligt år. Jag fyllde ju 40 för en tid sen, och därför skulle en vecka om år 1977 sitta bra tycker jag.

Ett inlägg kunde vara Starwars, det är nämligen så att den första Starwarsfilmen kom år 1977. Jag är inte ett jättestort Starwarsfan, men ändå! Böcker som kom ut år 1977 skulle minst ett inlägg handla om, och en bok som har en given plats är Stephen Kings The Shining, den kom ut 1977. Sjuttiotalsmusik förtjänar säkert också minst ett inlägg, en massa bra musik kom ut, allt från AC/DCs album Let there be rock, via Slowhand/Eric Clapton till ABBA: The album. Och Elvis Presley dog. Sen sjuttiotalsmode, det ämnet räcker absolut till ett helt inlägg. Eller en vecka bara det. Ta nu Marimekko, bl.a detta tyg 1977, Kehrääjä/Ishimoto Fujiwo:

Jag kan bara konstatera att jag är en bra årgång!

 

8 reaktioner på ”Vilket år? Kulturkollos veckoutmaning.

  1. Anna

    Verkligen fint årtal, du ser ut att kunna fylla en hel vecka och mycket mer. Visst finns där en tanke som inkluderar Finland bakom vårt val också 😉

Kommentera

