Sommarens feministiska utmaning.

feministsommar2

Jag är nog ingen särskilt medveten feminist. Det är närmast därför jag tänkte vara med på Lyrans Noblessers feministiska sommar. Mitt bästa råd för att hitta läsning till den utmaningen är nog att kolla in Feministbibliotekets Feministiska kanon, vilket Lyran också tipsar om.

Men visst, något har jag nog läst som är feministiskt och som jag kan tipsa om.

jag-heter-nujood-ar-10-ar-och-skildKriget har inget kvinnligt ansikte : en…tikkanenAlla borde vara feminister

Jag heter Nujood, är 10 år och frånskild av Nujood Ali

Kriget har inget kvinnligt ansikte av Svetlana Aleksijevitj

Århundradets kärlekssaga av Märta Tikkanen

Alla borde vara feminister av Chimamanda Ngozi Adichie

Och Maria Turtschaninoffs böcker, fantasy och åtminstone Maresi och Naondel har en feministisk vinkling och är ruskigt bra, de är kanske mitt bästa tips för den här sommaren om någon inte läst dem än!!

Naondel by Maria TurtschaninoffMaresi

När det gäller vad jag själv kommer att läsa så planerar jag en biblioteksräd den här veckan. Lila hibiskus av Chimamanda Ngozi Adichie ligger bra till, jag gillade En halv gul sol och Alla borde vara feminister, möjligen blir det Diva av Monika Fagerholm (en sån där bok som en finlandssvensk bokmal bör ha läst, känns det som, och den har jag oläst i hyllan), jag läste Kerstin Ekmans Änglahuset (har ju svårt för att läsa serier i ordning) så det skulle kanske vara bra att läsa Häxringarna också och då kan jag ju passa på när det finns en utmaning den kan passa till. Och vad nu sen kan tänkas dyka upp på biblioteket.

4 reaktioner på ”Sommarens feministiska utmaning.

Kommentera

