Själens osaliga längtan

Själens osaliga längtan (pocket)

Vilken bok? Själens osaliga längtan av Audrey Niffenegger.

Var har jag fått tag på den? Inhandlad på bokhandel med hjälp av presentkort jag fick på-årsdagen.

Vad handlar boken om? Elspeth Noblin har inte träffat sin tvillingsyster sedan hon och hennes familj flyttade till USA. När Elspeth dör testamenterar hon sin lägenhet, precis bredvis Highgatekyrkogården, till systerns tvillingflickor. Med vissa villkor, flickorna måste bo ett år i lägenheten innan de får sälja den, om de bestämmer sig för det, och flickornas föräldrar får inte komma till lägenheten alls. Tvillingflickorna Julia och Valentina flyttar in, bekantar sig med Elspeths grannar, och med Elspeth, för hon har inte flyttat någonstans efter sin död, hon finns kvar i lägenheten.

Vad tycker jag? Jamen, brittiska gamla hemsökta hus, låt vara att det bara var en lägenhet av flera som verkade hemsökt, och en familj med hemligheter och trassliga relationer- ni hör ju vart det här lutar. Precis en bok för mig, alltså. Jag gillar också slutet, men om det ska jag bara säga att rätt många får inte det som de önskar. Och så inser jag att jag måste besöka Highgate Cemetery om det blir så att jag kommer till London igen. Ja, och till sist får jag bara påpeka- minst lika bra som Tidsresenärens hustru.

 

2 reaktioner på ”Själens osaliga längtan

Kommentera

