En smakbit ur: Okänd soldat av Charles Todd

Ja, jag kände att det behövde förtydligas att det inte var Väinö Linnas Okänd soldat jag läser idag. För övrigt en bra bok som nog rekommenderas den också. Jag vet inte heller vad jag ska tycka om att ”låna” en så pass känd titel? Nå, hursomhelst ska jag kanske gå till boken jag läser idag. Till skillnad från sin mer kända namne handlar det här om första världskriget, inte det andra. Och av någon orsak läser jag gärna böcker från det här kriget, eller kanske speciellt om tiden efteråt i Storbritannien. Här har sköterskan Bess Crawford skött om en mystisk fransk soldat vid en hjälpstation. Något har lämnat kvar och gnaga i henne angående mannen, trots hans förklaring till varför han talade tyska då han blev skrämd (härstamning i Alsace). När hon blir sårad fortsätter hon att försöka leta reda på honom.

Okänd soldat

från s. 129-130.

När majoren inte sa något utan bara fortsatte vrida på ringen tillade jag : ”Jag förstår inte riktigt varför kapten Barkley skulle ha nämnt mitt intresse för den här mannen.”
Jag trodde inte han skulle svara mig, men  han reste sig upp, gick och stängde dörren och satte sig sedan igen. ”Jag borde ha avfärdat dig med någon påhittad historia som att kaptenen var svartsjuk, att han tyckte ditt intresse var alltför personligt. Eller kanske att han berättade det för att han beundrade denna mans mod. Men eftersom du är överste Crawfords dotter, och du har gett en rimlig redogörelse för ditt möte med patienten, finns det mer som jag måste säga.”
Nu hade han min fulla uppmärksamhet.

Det artar sig till en ok bok, men hittills har jag inte sett något utöver det vanliga. Som alltså är alldeles okej att läsa, nog.

Men nu ska jag faktiskt inte läsa mer utan gå ut i solen och försöka få lite kvistar och sly förflyttade från ett ställe till ett annat. Sommarstugeägarens glädjeämnen! Vill ni ha fler smakbitar finns de hos bloggen Flukten fra virkeligheten, och vill ni dela med er av smakbitar så går det också bra, men ge inga spoilers!

24 reaktioner på ”En smakbit ur: Okänd soldat av Charles Todd

  1. Det känns som att böcker om första världskriget inte är fullt lika vanliga som sådana om andra. Och inte vet jag lika mycket om det heller. Intressant.

  2. jag tycker mig se ett nyvaknat intresse för första världskriget som verkar ha varit ännu gräsligare än det andra världskriget. och det är ju i det närmaste omöjligt att föreställa sig. tack för smakebiten!

  3. Intressant smakbit, kände inte till den här författaren. Tänkte förstås på Väinö Linna när jag såg titeln, så bra med förtydligandet. Tack för smakbiten!

  4. Tänkte också på Linna förstås. Men med tanke på hur många böcker som givit ut är det nästan nödvändigt att en del titlar återanvänds. Tack för smakbiten!

  5. Väinö Linnas bok klarade jag tyvärr inte av (försökte verkligen!), trots alla lovord. Återbruk av titlar förekommer nog inte alltför sällan, skulle jag tro. Tack för smakbiten!

Kommentera

