Dörren öppnar rummet- till den finlandssvenska läsutmaningen.

Dörren öppnar rummet

Vilken bok? dörren öppnar rummet av Heidi von Wright.

Var har jag fått tag på den? Lånad från biblioteket.

Vad handlar boken om? En poesibok med ”subtila ordlekar på mikronivå” enligt recension i Svenska Dagbladet.

Vad tycker jag? Det är väl ingen hemlighet att jag läser den här för att hänga med i den finlandssvenska läsutmaningen, poesi tryckt efter 2002. Den här kom år 2008 så den duger. Och sen skulle vi ju läsa dikter till förra helgens bokklubbsträff. Till det passar den här också. Men jag kan nog inte säga att alla dikterna öppnar sig för mig, ibland tycker jag att jag förstår lite, men ibland tycker jag inte jag fattat nånting alls och det bara är slumpmässiga ord som hamnat på samma sida. Den här tyckte jag att jag kunde förstå lite:

spenderar dagen
framför spegeln.
försöker förstå hur
ett ansikte fungerar.

Utmaningar: Som sagt, maj månads bok till den finlandssvenska utmaningen.

Kommentera

