Veckans helgfråga: dåliga läsmånader

0d6f2-fotoflexer_photo4

Denna lördagförmiddag funderar jag lite på dåliga läsmånader, och orsaken till det. Mias helgfråga denna vecka är: Vilken är din sämsta läsmånad och varför tror du det är så?
Bonusfråga: Vad läser du just nu?

Vad gäller bonusfrågan får ni titta på gårdagens bokbloggsjerka, svaret gäller ännu idag!

Så. Dåliga läsmånader då. Det är ganska klart att det syns i min läsning vad annat som pågår i mitt liv just då. Två gånger sedan år 2013 har september varit den månad jag läst minst antal böcker, 2013 och 2015. Det är då studie- och hobbyhösten drar igång, och det tar en stund innan jag har anpassat mig och hittar den där tiden för läsning igen efter sommarens sköna stunder. Och jag ÄR en höstmänniska, jag plockar svamp, till och med lite bär, och bara allmänt dräller mycket i naturen den tiden. Samtidigt brukar damkören börja med sina övningar, och eventuell ledd motionsverksamhet börjar, och sönernas hobbyer drar också igång. År 2013 hade jag dessutom beslutat mig för att försöka börja vässa mina studiemuskler och läste historia via Öppna Högskolan. Det ledde sen till att jag äntligen tog tag i mina avbrutna studier och kämpade till mig en kandidatexamen, samt läste mig till bibliotekariekompetens. År 2013 var jag nog lite ovan ännu, för den nästsämsta läsmånaden antalsmässigt sett var oktober.

År 2014 var november den sämsta läsmånaden. Jag kollar igenom gamla blogginlägg och läser att det var bråttom på jobbet då, och att jag hade inlämningsuppgifter för mina studier. Ja, det kan jag tro, livet som kom i vägen då också alltså. 2016, ifjol alltså, vet jag inte riktigt varför april och februari hamnade på delad jumboplats. Februari har ju nackdelen att vara en kort månad förstås, och fjolåret var ju såtillvida exceptionellt att jag började jobba heltid efter några år med deltidsjobb. Sånt påverkar naturligtvis. Men underligt nog har livet sällan någon längre inverkan på min läsning- jag anpassar mig och hittar de där stunderna igen då jag kan försjunka i en bok!

Och som socker på botten dagens frukostbild!

15 reaktioner på ”Veckans helgfråga: dåliga läsmånader

  1. jag läser ganska jämnt över året men har en del dippar när det är nycket jobb och annat som ska göras. Och vissa månader blir det mindre läst.

  2. Jag för inte bok över min läsning och har därför noll koll, men som jag upplever det så läser jag mest under sommar och höst. I år kommer det bli lite annorlunda.

Kommentera

