Waistcoats & weaponry

Waistcoats & weaponry by Gail Carriger

Vilken bok? Waistcoats & weaponry av Gail Carriger

Var har jag fått tag på den? Lånad från biblioteket.

Vad handlar boken om? Sophronia går på en flickskola där man förutom vett & etikett får lära sig spionage. Hennes kompis Sidheagh behöver komma tillbaka till sin varulvsflock i Skottland, så Sophronia och hennes vänner kapar ett tåg. Tyvärr finns det en stor hemlighet på tåget så det var kanske inte alldeles klokt att kapa just det tåget.

Vad tycker jag? Det går bra att läsa den här steampunkboken. Jag gillar Sophronia och hennes gäng, jag sympatiserar med att hon inte känner sig riktigt redo för att välja sin framtid, eller för den delen att riktigt bestämma sig för vilken pojkes uppvaktning som hon ska uppmuntra. Det var länge sen jag läste någon Gail Carriger, och det här var riktigt trevlig läsning. Jag tyckte att jag fick en riktigt bra bild av hela serien bara av den här delen (som vanligt börjar jag inte från början på serien). Men jag känner ingen brinnande iver att läsa mer av den här serien. Också den förra serien jag började på av Gail Carriger, Parasollprotektoratet,  slutade jag läsa efter två böcker. Jag vet inte om det är så att jag och steampunkböcker inte riktigt klickar? Steampunkidén är ju precis jag, men jag kan i alla fall inte just nu komma på en steampunk jag skulle ha älskat.

Kommentera

