Om resor (veckans blogglista)

Jag älskar att resa så det är givet att jag vill vara med på veckans blogglista från Sevendays!

Min senaste resa gick till: Vi var till Tallinn över påsk. Så originella är vi. Det var väl dit finländare reser mest.. Det är ju en fin stad!

dav

Så ofta reser jag: Betydligt mera sällan är jag skulle vilja. Hur långt ska man förresten resa för att det ska räknas? Det är väl ändå inte bara utlandsresor som räknas. Barnens farmor och farfar bor rätt långt bort, är det en resa när vi far dit och hälsar på? Båtutflykt i den omgivande skärgården, det kan rent av vara exotiskt ibland också, men det betraktar jag inte som en ”resa” heller.

Min drömresa går till: Skottland. Igen. Jag är absolut inte färdig med det landet. Jag har inte sett Lewis& Harris, det skulle jag verkligen uppskatta. Eller Shetlandsöarna. Eller, om man går utanför Skottland men håller sig till Storbritannien och far till Wales, så någon gång ska jag besöka Hay-on-Wye, bokstaden.

En plats alla borde se: Jag kunde ju säga Skottland förstås, men nu svarade jag ju redan det här ovanför. Pyramiderna i Egypten kändes för mig som en sak man ”borde” se.

Förresten tycker jag att alla borde resa hit och se sig omkring, den lilla staden här nära är faktiskt charmig. Se bara:

wp-image-439229254jpg.jpeg20150611_135004wpid-20140828_180939.jpg

Tre saker jag packar med: Det absolut viktigaste när man reser är att se till att man har med tillräckligt med läsbart. När det gäller böcker vs. vikt i kappsäck så finns det ju numera eböcker och ljudböcker, vilket nog har gjort det lättare att packa för en bokmal. Sak nummer två är minst en svart t-shirt, sådana behöver jag alltid. Och så skor att gå i. Fast inte FÖR varma. Eller för kalla heller.

Mitt ultimata resesällskap: Det är mycket enkelt att resa med min man eftersom vi känner varann så bra numera så det blir ganska självklart hur vi ska disponera dagen, och vad vi ska göra gemensamt och vad vi ska göra var och en för sig.

Den sämsta resan jag gjort: Alltså, sällskapet var det inte något fel på den gången, och delvis hade vi kul också, men jag vet nu att jag inte uppskattar att tälta i Norge tidigt i juni när det finns snöfläckar kvar i fjällen.

Den bästa resan jag gjort: Eeh, Skottland.. Vi gjorde en whiskyprovningsresa till Islay som var väldigt fin. Om jag igen ska försöka välja något annat än Skottland pga redan valt, så gjorde vi en trevlig resa till Jordanien för några år sen. Petra var fantastiskt att se, det var fint att simma och hela landet kändes då i alla fall mycket enkelt och tryggt att röra sig i.

En inplanerad resa är: Något att se fram emot!

 

Kommentera

