När det kommer till pengar

Det är dags för Sevendays blogglista. Och den här veckan handlar det om pengar.

pexels-photo-210599

Pengar för mig är: Ett medel för att kunna göra sådant jag vill.

Det här lägger jag mest pengar på: Totalt sett mat, transport och barnen. Relativt sett, dvs jämfört med annars liknande person, lägger jag en hel del pengar på böcker. Tack vare biblioteket kan jag ändå vara en stor bokmal på rätt liten budget.

Det här lägger jag minst pengar på: Helt klart heminredning och sådant. Min trädgård får också klara sig på i det närmaste nollbudget.

En vanlig månad tjänar jag: Jag såg att någon svarade ”mindre än du tror” och det är sant för mig också. Offentlig sektor har inte höga löner.

Mina tre spartips: 1. På mat finns det mycket att spara. Nu beror det ju på om det är totalt krisläge eller ej, men även om det inte är kris håller jag ganska hårt i matkassan, den är stor nog ändå. Halvfabrikat så lite som möjligt, matlåda med till jobbet och så. Kom ihåg genvägarna till bra mat- till exempel vi som bor på landet har antagligen matproducenter i bekantskapskretsen, handla direkt av dem! Och när det gäller kött är min filosofi alltid bra kvalitet, om det är knapert får man ta mindre mängd. Och ta vara på naturens gåvor som bär. 2. Satsa på gratisnöjen. Biblioteket, böcker förstås, men där kan de också till exempel ha inbjudna författare eller andra kulturpersoner, utställningar osv. och allt brukar vara gratis. Naturstigar. Gratiskonserter finns också ibland. Man måste hålla ögonen öppna!

wpid-20150614_105729.jpg

3. Tråkigt, men mitt kanske bästa tips: Planering. Martha har till exempel bokföringsblad (och andra ekonomitips också) på sin hemsida. Flera banker har en funktion i nätbanken där man med hjälp av kontotransaktionerna kan se vart ens pengar gått, de versioner jag har prövat kräver lite jobb med att placera händelserna rätt, men man får ofta insikter. En sån insikt ledde till att vi gick igenom alla våra försäkringar och konkurrensutsatte dem. Och till sist: gör upp en budget, det är skittråkigt, men det hjälper massor att ha en. Budgetera för nöjen också, bara det alls är möjligt- det går ändå pengar till dem, och det känns som en befrielse att ha en budgeterad summa och hålla sig till den och hålla utgifterna under kontroll, istället för att hela tiden ha en gnagande tanke i bakgrunden att ”jag borde inte, jag borde inte, jag har nog inte råd”.

Om jag var ekonomisk oberoende: Jag har nog en dröm. Om jag vore ekonomiskt oberoende skulle jag sluta jobba. Jag skulle ha 3-4 bostäder att flytta mellan, beroende på årstid och humör- ett ställe skulle nog befinna sig så att jag kunde åka slalom, och åtminstone ett ställe skulle vara någonstans där det är varmt med en strand.

Mina ekonomiska mål är: Det är nog helt enkelt att få det att gå runt, så där realistiskt sett. Jag vill också gärna kunna hjälpa mina pojkar sen när de står inför stora investeringar. För övrigt är det ju den där ”om jag vore ekonomiskt oberoende”-drömmen.

Jag tycker att ekonomi är: Hmm. Det var så vitt formulerat att jag helt enkelt bara svarar med den mest generella definitionen av ekonomi, att hushålla med begränsade resurser.

 

 

Kommentera

