Veckans blogglista – påsk

Påsken står för dörren. Varför inte fylla i Sevendays blogglista om påsk!

easter-flowers-1-tn

När någon säger ”påsk”, tänker jag: nog mest på ägg. Både höns- och chokladägg.

Jag firar påsken för att: Två överlopps lediga dagar är aldrig fel!

Det bästa påskgodiset är: Choklad. Kanske då chokladägg.

Mitt påskpynt ska vara: Jag tyckte himla mycket om de där pysslade sakerna som pepparkakspojkarna hade med sig från skolan. Men tyvärr så är sådana saker inte så hållbara, så jag har inte så mycket sånt pynt kvar. Jag pyntar också gärna med påskaktiga blommor, och påskris.

Det sämsta med påsken är: Nej, jag kommer inte på något. Det skulle vara att mjöd traditionellt sett inte är en påskdryck då. Det borde den vara tycker jag.

10296962_1464980110402310_962179470_n

Det bästa med påsken är: Oftast är påsk ett glatt tillfälle med vår i luften. Och chokladägg!

Min åsikt om påskhäxor: De senaste åren har vi varit bortresta över påsk, också i år, och det som jag tycker är mest synd är att man då missar påskhäxorna som kommer och knackar på dörren.

Det här är min påsktradition: Jag har importerat påskekrimtraditionen från Norge, att på påsk ska man läsa deckare. Alla traditioner som innebär läsning är bra traditioner!

bunny-pictures-4

 

 

2 reaktioner på ”Veckans blogglista – påsk

  1. Där jag bor – i Dalsland – finns en tradition att kasta påskbrev. Det är barnen som ritar och målar, och när en teckning är färdig viker man den till ett kuvert och i det lägger man lite godis. När man har en påse med sådana kuvert då åker man runt till sina kompisar, knackar på dörren och när den öppnas kastar man in ett kuvert och springer (så gjorde man förr – nu lämnar man oftast snällt över det). I Bengtsfors kan man köpa färdiga teckningar med påskmotiv som man själv kan färglägga. Jag undrar om den traditionen finns någon annan stans också?
    Ellington

    1. I min mans hemby här i Österbotten ritade man också påskbrev, som man gav då man knackade dörr och var utklädd till påskhäxa. Men jag tror inte det var vikt som brev, mer som påskteckningar bara.

Kommentera

