Helgfrågan prioriteringar

Mia funderar på prioriteringar i Helgfrågan den här veckan. Hur väljer ni bland alla nya böcker? Har ni någon slags prioritering? Eller bryr ni er kanske inte om nyutkomna böcker.

Jag kommer väl nog närmast dem som inte bryr sig så jättemycket om nyutkomna böcker. Eller, nej, inte riktigt så, men det finns alltid en stor slumpmässig komponent i vad jag väljer att läsa och när. Väljer jag att vänta på en bok tills den kommer till biblioteket till exempel kan jag ju inte exakt veta när den kommer att synas på hyllan där, eller om den är efterfrågad, hur snabbt personerna före mig i kön kommer att läsa den.

Ofta är jag rätt omedveten om vilka böcker som snart ska komma ut, eller som just har kommit ut. Det är ren självbevarelsedrift. Jag har inte bokhylleutrymme , ekonomi och tid för att handla och läsa allt jag vill. Det räcker alldeles bra att läsa andra bokbloggar för att jag ska ha tillräckligt att läsa i minst en livstid.

Men till prioriteringar, då. Vissa författare prioriteras, som Neil Gaiman och Simona Ahrnstedt, till exempel. Jag prioriterar inte direkt vissa genre, även om fantasy och romance kanske ligger lite extra nära hjärtat. Om jag köper böcker, prioriterar jag också sådant som troligen inte kommer att finnas på biblioteket, och igen betyder det att romance och fantasy hamnar högt i prioriteringsordningen.

Det kanske säger lite om prioriteringarna mina.

 

28 reaktioner på ”Helgfrågan prioriteringar

  1. Vissa författare vill man läsa nästa bok av eller nästa del i en serie, men vissa böcker(rätt många) kan man faktiskt vänta på, jag väntar på att många ska komma ut som pocket.

Kommentera

