Tematrio omläsning

tematrio

Berätta vilka tre böcker ni gärna läser – igen och igen! Det är uppdraget Lyrans Noblesser ger i veckans Tematrio.

Det blir mer och mer sällan jag läser om böcker, men ändå finns det somliga som passar att läsa om. Jag har med två som för mig hör ihop mycket starkt med en viss tid på året i min trio idag. Och sen en som alltid kan läsas.

A Christmas Carol by Charles Dickens

Ingen jul utan Dickens och A Christmas Carol. För övrigt en av de första böcker jag läste på engelska.

Sommarboken by Tove Jansson

Jag var skamligt sen med att upptäcka Tove Jansson. Men den här – Sommarboken- passar vilken sommar som helst, och kan med fördel läsas när man är på en sommarstuga.

Wuthering Heights (Bantam Classics) by Emily…

Och så den boken som alltid passar- Wuthering heights av Emily Brontë. Någon slags favoritbok är den här nog, även om jag har väldigt svårt att säga bara EN favoritbok.

Just nu känns det för övrigt som om jag borde läsa om lite Neil Gaiman, speciellt American Gods, eftersom den och jag inte riktigt klickade då jag läste den förra gången. Nu är ju en TV-serie aktuell så för den skull kunde jag prova se om jag läser boken annorlunda nu. Annars har jag i stort sett tokgillat allt annat Neil Gaiman skriver, så det känns som om det kunde vara värt att prova på nytt.

16 reaktioner på ”Tematrio omläsning

  1. Precis så känner jag också för Gaiman. Läste just ut ”Good omens” som han skrev tillsammans med Terry Pratchett, den är precis så rolig som man tänker sig att det blir när Pratchett och Gaiman skriver ihop…

  2. Ja, Dickens läser jag också om. Inte varje jul men när jag känner för det. Sommarboken kan jag tänka mig att läsa igen för den tyckte jag om. Svindlande höjder kan jag tänka mig att läsa igen av samma anledning som du funderar på att läsa om Amerikanska gudar. Vi klickade inte riktigt…

  3. Men precis! Det där känner jag igen. Amerikanska gudar funkade dåligt att läsa för mig med, helt tvärtemot andra böcker av Gaiman. Borde säkert också försöka ge den en andra chans… 😉

Kommentera

