Mitt kommunalval 2017

Sevendays börjar med Veckans bloggtema, och de inleder starkt med tema kommunalval. Jag har inte röstat än, med det lutar mot att jag förhandsröstar i helgen. Det passar med andra ord mycket bra att fundera på kommunalvalet med Sevendays.

1. När jag hör ordet politik tänker jag på två saker. Dels kommer ett varmt minne från studietidens fester med intressanta, mer eller mindre högljudda, diskussioner sena nätter. Den andra saken är att jag vill be om ursäkt av de Umeåbor som eventuellt bevittnade en Sara Pepparkaka + son som med händer och fötter och mycket högljutt hade olika åsikter om amerikansk politik en gråkall eftermiddag ifjol..

2. Jag tror att unga avstår från att rösta, eftersom dom antagligen inte vet vad de missar, med vilket jag menar att de inte tror att deras röst spelar någon roll.

img_20160508_155424.jpg

3. När jag väljer min kandidat inför valet brukar jag tänka på: Det här är ju lite olika för olika val, men just inför kommunalval brukar jag försöka rösta på någon jag känner som pålitlig, antingen från tidigare perioder som invald eller från andra sammanhang ( i ett presidentval är det sällan jag känner kandidaterna, eller ens känner till dem). Jag röstar också gärna på en kvinna, men sätter ändå kriteriet att jag ska dela hens åsikter före kön. Det är inte heller egalt vilket parti kandidaten jag röstar på hör till, en annars bra typ som är uppställd för ett parti jag inte stöder mister nog min röst (till min förvåning verkar det vara så att folk inte tänker så mycket på vilket parti man stöder genom att rösta på en viss kandidat).

4. Om jag sku få driva en valkampanj skulle jag: Jag skulle knappast lyckas så bra. Jag gillar inte att hålla fram mig själv då jag befinner mig i grupp, speciellt inte om de andra i gruppen är sådana jag inte känner. Men jag skulle kanske få till en bra valblogg, med tanke på att jag åtminstone har lite erfarenhet av att blogga.

5. Om jag sku få ändra på något i mitt närsamhälle skulle jag ändra på: Jag skulle önska att politiker och andra skulle drivas av en samarbetsinriktad framåtanda, alltså unna andra framgång och inte slå krokben för olika projekt för att jag och de mina inte tjänar tillräckligt på dem om de här projekten är bra för framtiden. Plus att jag önskar att alla, men speciellt politiker, ska komma ihåg att det är precis lika långt från en by i utkanten in till centrum, som det är från centrum till byn i utkanten. Det verkar ibland röra sig om två helt olika avstånd, där det är oerhört svårt och jobbigt att ta sig från centrum till periferin, medan vi i periferin förväntas kunna ta oss in till centrum om vi vill ha någon form av service alls, och det utan fungerande kollektivtrafik. Just det, där kom en mer konkret sak jag skulle vilja ändra på- jag vill ha kollektivtrafik! Jag vill ha lyxen att kunna välja att vara utan bil, eller åtminstone så att det skulle finnas realistiska möjligheter att ha bara en bil i familjen, utan att flytta någon annanstans.

girl-silhouette-4

Plus förstås att jag anser att man ska satsa på bibliotek!

 

Kommentera

