Helgfrågan v. 13

cf227-fotoflexer_photo4

I Mias helgfråga funderar vi på planering.

Har du någon form av läsplanering? 

Är det viktigt med en planering?
Jag har lite svårt för det där med planering och läsande ibland.
I arbetssammanhang har jag övat på att planera och genomföra, och har med tiden blivit acceptabel på det, också på det där att inte planera in för mycket. När det gäller privatlivet satsar jag på att planera så lite det bara går- det blir ändå rätt mycket planer och tider att passa med egna och barnens hobbyer, och släkt och vänner vill vi träffa åtminstone ibland och det kräver också vissa planer. Men när det gäller läsning kan jag planera hur mycket som helst. och sen när det är dags att välja nästa bok så tar jag ändå den som just då ser lockande ut.
Jag har ju i och för sig olika planer för mitt läsande i och med olika utmaningar, både på längre och kortare sikt. Nu i april ska jag till exempel läsa en finländsk klassiker med bokstaven ”a” i titeln eller författarens namn till den finlandssvenska läsutmaningen, och i bokklubben jag är med i tänkte vi ägna april åt att läsa en Nobelpristagare. Jag har funderat på att kombinera och läsa något av Frans Eemil Sillanpää, Finlands hittills enda Nobelpristagare i litteratur, men det är ännu en lös tanke på idéstadiet, och tiden får utvisa hur det blir.
Så planer, mer eller mindre vaga, har jag alltid, men genomförandet är sen en annan sak.
Jag tycker inte att det är så viktigt med planering av vad jag ska läsa. Ibland kan det kännas kul att sitta och gotta sig åt allt fint man ska läsa och när, men som den humörläsare jag är ställer jag helt enkelt inga krav på mig själv att genomföra eventuella planer. Krav finns det på så många andra områden.
20 reaktioner på ”Helgfrågan v. 13

  1. Jag vill/behöver planera i mitt liv, både när det gäller privatliv, fritidsintressen men även i jobbet. Sen är det olika hur väl jag följer dem, åtminstone planeringen i min vardag 🙂

  2. Man ska hålla sina planer och sin planering på en bra nivå det ska inte stressa en, speciellt inte med läsningen som faktiskt är för att det är roligt inte för att man måste.

  3. Kom nu på att jag faktiskt har en liten läsplan ändå, eller snarare ”tanke” i bakhuvudet… att läsa böcker av finlandssvenska författare och översatta böcker av finska författare. Där ser man! 🙂

  4. Jag tror inte riktigt att jag jämställer plan med krav. För mig är en plan mer en hjälp för att komma ihåg vad jag borde göra, vilket ger mig massor av tid att göra det jag vill också 🙂

Kommentera

