En smakbit ur: Jag lät dig gå.

Söndag igen och veckorna tycks bara gå fortare. Förstås har jag mist en timme idag i och med sommartiden, det kanske har något att göra med att veckorna känns som om de rasar iväg mot sommaren. Jag tycker egentligen att det är rätt onödigt att hålla på och vrida klockorna fram och tillbaka, men lider nu inte direkt av saken heller. Förutom i år när jag imorgon har lagt in en tid för blodprov före jobbet, och det verkligen kommer att kännas okristligt tidigt.
Det blodprovet kommer förresten att leda fram till min förhoppningsvis sista kontroll på onkologen, i höstas sa dom att denna läkarkontroll blir den sista om allt fortfarande är som det ska. Jag är nog själv redo att avsluta kontrollerna där, det känns som mycket länge sen jag var sjuk.

Och igår kväll har jag börjat läsa en bok som jag tror väldigt många har läst (och gillat om jag förstått saken rätt) men som jag inte riktigt haft rum för i min läsning tills nu.

Jag lät dig gå

Jag lät dig gå av Clare Mackintosh. Den förfärliga historien om en mamma som släpper taget om sin sons hand för ett ögonblick, och han rusar ut på vägen och blir överkörd.

s 56.

Ray suckade. Att det skulle vara så svårt att få ihop, kostnaden för en utredning och priset på ett liv- priset på ett barns liv. Hur fasen skulle man kunna avgöra hur mycket det var värt?
”Vi ger inte upp”, sa han. ”Du jobbar ju vidare med dimljuset, eller hur?”
Kate nickade. ”Vi har fastställt sjuttiotre beställningar på reservdelar till dimljus veckan efter smitningsolyckan”, sa hon. ”Så här långt tyder alla försäkringsuppgifter på att det handlar om regelrätta skador, nästa steg blir att kolla upp alla registrerade bilägare som har betalat själva.”

Delvis blev det just detta citat för att början väckte ett visst eko från kursen i välfärdsekonomi jag gick på i höstas…

Här kommer söndagen förhoppningsvis att fortsätta med typiska söndagssysselsättningar inomhus (vädret ute verkar rätt ruggigt idag), förhoppningsvis en del läsande, också läxläsande då det gäller pepparkakspojkarna. Mera smakbitar finns som varje söndag hos norska bloggen Flukten fra virkeligheten.

35 reaktioner på ”En smakbit ur: Jag lät dig gå.

  1. Nej, den här har gått mig förbi. Den verkar väldigt deppig. En sån bok som jag inte skulle kunna plocka upp vilken dag som helst låter det som. Ska bli intressant att läsa vad du tyckte om den sen.

Kommentera

