Gemina- The illuminae files_02

Gemina : the Illuminae files 02 by Amie…

Vilken bok? Gemina – The Illuminae files_02 av Amie Kaufman och Jay Kristoff

Var har jag fått tag på den? Beställt från nätbokhandel.

Vad handlar boken om? På den lilla rymdstationen Heimdall går livet sin gilla gång. Stationskaptenens dotter var inte så himla förtjust i att flytta hit till yttre världsrymden från den mer centralt belägna plats dom bodde på, men nu när hon är här är hon rymdstationens lilla prinsessa, med en pojkvän som är alla tjejers dröm. Hanna har dock en annan sida som inte många ser innan det nästan är för sent för hela rymdstationen. Bara den olagliga rymd”piraten” Nik kanske anar den sidan. Heimdall rycks ur sin stilla tillvaro när BeiTech Industries kommer för att förstöra maskhålet man har hand om vid Heimdall för att sköta transportflygen mellan olika delar av rymden. Det är nämligen så att Heimdalls maskhål är det enda maskhålet man på planeten Kerenza har för att ta sig ut till rymdens allfarvägar, och BeiTech vill inte skylta med attacken på planeten Kerenza som ägde rum i förra boken, tvärtom gör man allt för att tysta ner allt och alla. Men Hanna tänker inte bara snällt försvinna ut i rymden..

Vad tycker jag? Återigen är boken uppbyggd av hopsamlade chattloggar, dagbokssidor ur Hannas dagbok, beskrivningar av säkerhetskamerors filmer, radiotrafiken mellan medlemmarna i BeiTechs utraderingsteam osv. Det är en sak som verkligen lyfter den här boken/bokserien. Själva historien är också mycket spännande och jag läser ivrigt för att få veta hur det ska gå..
Det här är en bokserie som verkligen borde översättas till svenska. Jag kan se att det skulle finnas en publik, den skulle kanske till och med kunna fungera för sådana personer/ungdomar (det här räknas som ungdomsbok) som annars inte läser mycket. Eller för personer som inte är bekanta med scifi, det här är så scifi det blir antar jag, och jag är helt med på noterna trots att jag inte anser mig vara scifi-fan. Tack igen Frida för att du tipsade om den här serien på ett så övertygande sätt. Det är precis därför jag läser bokbloggar, jag vill få tips om sånt som ligger utanför min bekvämlighetszon och som jag absolut inte skulle ha hört talas om annars. Nu får jag helt enkelt finna mig i att vänta på del 3, som inte kommit ut än.

Kommentera

