Fattigfällan

Fattigfällan

Vilken bok? Fattigfällan av Charlotta von Zweigbergk.

Var har jag fått tag på den? Lånad från biblioteket.

Vad handlar boken om? Boken handlar om Beata som blir sjuk. Eftersom hon är företagare, är det väldigt svårt med sjukersättningar och andra bidrag, så vips har hon hamnat helt utanför samhällets skyddsnät, om det fanns något skyddsnät.

Vad tycker jag? Den här boken läste jag medan jag genomled en dag med vinterkräksjuka. Det var passande på nåt sätt för stämningen. Nu bor jag ju i Finland, men systemet här är inte så väldigt annorlunda, jag vet att småföretagare har väldigt dåligt socialskydd. Jag har också sett en liten liten bråkdel av sjukas kamp med byråkratiska system för att skapa sig en dräglig tillvaro här för att vara rätt säker på att här skiljer inte Finland och Sverige sig åt mycket. Jag fick också en oväntad insikt när författaren pekar på att tv-programmet Lyxfällan gör de fattiga en stor otjänst, genom att ge en stor del av tv-publiken uppfattningen att det bara är att skärpa till sig lite så ordnar allas ekonomi upp sig. Det är ju inte så i verkligheten. En sak jag funderar på här är dock att Beata i boken verkar ha barn, någorlunda etablerade barn, och hon ber inte dem om hjälp. Det skulle jag nog ha gjort tror jag.

 

 

Kommentera

