Oscar Levertins vänner

Oscar Levertins vänner

Vilken bok? Oscar Levertins vänner av Martina Montelius.

Var har jag fått tag på den? Lånad från biblioteket.

Vad handlar boken om? Boel Märgåkers öden och äventyr på litteraturkryssning, och hennes liv överlag. Hon tänker knarka och ha sex.

Vad tycker jag? Baksidestexten inleds med frågan ”Borde kulturtanterna knarka mer?” och när jag läste den frågan visste jag att jag skulle läsa den här boken. Sist och slutligen skulle det ju ta en god stund innan jag började läsa den, men nu var det dags. Jag vet inte direkt vad jag hade väntat mig, men jag tyckte oerhört synd om alla personerna i boken. Det hade jag inte väntat mig. Överlag borde nog inte jag som kulturtant knarka mer, tycker jag, däremot borde alla, kulturtanter likaväl som andra, sprida mer medkänsla. Å andra sidan, det känns som om Boel Märgåker spritt en försvarlig del medkänsla omkring sig, men ingen medkänsla, hennes eller någon annans, har fastnat på henne, och det är väl grunden till att hon nu ilsknat till.

Kommentera

