Mitt 90-tal

År 1990 fyllde jag 13, och år 2000 23. Det är en massa liv som ryms mellan man är 13 år och 23 år. Och en massa saker som hände annars i världen också.

Plötsligt hade Finland ett nytt (nygammalt) grannland- Estland.

Kuvahaun tulos

Våra kartböcker stämde överlag inte alls sedan jag börjat i högstadiet. Dom hann inte ändras, i våra kartböcker fanns det t.ex två Tyskland.

Jag var en ambitiös tjej som valde bort att läsa det jag borde ha gjort (bli bibliotekarie eller läsa litteratur på något sätt) för att i stället läsa ekonomi och börja jobba på bank. Det gick i och för sig bra långt efter nittiotalet, ända tills jag varit sjuk och fick omvärdera livet en smula.

pexels-photo-210599

Men jag gjorde också bra val. En sen natt i mitten av nittiotalet hittade jag en kille som till och med blyga jag tyckte var lätt att prata med. Dansa kunde han dessutom. Reader, I married him. Fast det var år 2000 vi gifte oss så det faller utanför mitt nittiotal.

free-wedding-clipart-4

Så kommer vi till vad jag läste på nittiotalet. Det korta svaret på den frågan är ”allt”, det längre är: Mycket Stephen King och Elisabeth George. Min mamma hade en låda med Succéromaner jag upptäckte (ungefär Harlekin). Ett tag, i gymnasiet, läste jag bara sånt som ansågs ”fint” att ha läst. I den här förvirringen kom jag till och med igenom ”Brott och straff” av Dostojevskij, troligen på ren och skär vilja. Men jag upptäckte ganska snart att det är med klassiker och Nobelpristagare som med alla andra böcker, vissa gillar man och vissa gillar man inte och det finns inget man måste läsa. Det har jag hållit som rättesnöre sedan dess.

Kuvahaun tulos haulle det stephen kingBildresultat för erling poulsen lyckan är ett lånBildresultat för brott och straff fjodor dostojevskij

När det gäller musik och nittiotal. Mina kompisar och jag var oerhört förtjusta i Bryan Adams- han hade ju en bra skiva där i början på nittiotalet, och vi lyckades ta oss till Åbo och festivalen Ruisrock när han skulle uppträda. Det kan ha varit 1992? Hursomhelst, tonåringar på festival, sommar och fina tider! För övrigt var jag grunge eller hårdrock, grunge dök upp och försvann sen, medan hårdrocken är evig..

Det fanns ju andra grungeband än Nirvana förresten, dom här t.ex

Roses are red
Violets are blue
When I listen to Metallica
My neighbors do to

Men lika som med böcker så är jag också musikalisk allätare. En sak jag kan tycka är lite synd att jag slutade med- också på nittiotalet- är att spela något instrument. Fiol spelade jag längst. Om jag får en 40-årskris tror jag att jag ska börja spela något instrument igen.

6 reaktioner på ”Mitt 90-tal

Kommentera

