En smakbit ur Kärlek av Toni Morrison

Jag har ju tänkt klara den finlandssvenska läsutmaningen 2017. Hittills har det gått bra – men jag ser INTE fram emot juli månad och en rysk klassiker på minst 500 s. Nu i mars ska man läsa en levande Nobelpristagare. Mitt allra hetaste tips är Svetlana Aleksijevitj, som jag gillar mycket. Men nu är det så att jag läst alla böcker av henne som finns här på biblioteken, så jag fick lov att välja någon annan. Jag har valt en bok av Toni Morrison, Kärlek.

Sidan 10: Vädret här hos oss är för det mesta milt, med ett egendomligt ljus. Bleka morgnar tonar bort i vita förmiddagar, och sen vid tretiden är färgerna starka nog att skrämmas. Jadegröna och safirblå vågor bryts mot varann och stänker upp så mycket skum att man kan tvätta lakan i det. En kvällshimmel uppträder som om den var från en annan planet utan regler, där solen kan vara plommonlila om den vill och molnen röda som vallmor. Vår strand är som socker, det var vad spanjorerna först tänkte när dom såg den.

Mera smakbitar finns, som de flesta söndagar, hos norska bokbloggaren Flukten fra virkeligheten.

 

 

26 reaktioner på ”En smakbit ur Kärlek av Toni Morrison

  1. Det er en bok som har stått på leselisten min siden den kom ut, men som jeg fremdeles ikke har lest! Det er kun fordi det også står så mange andre bøker der 🙂 Det er et utrykk som sier at ”jeg er født med en leseliste jeg aldri vil nå gjennom”. Omtrent slik er det 🙂
    Ha en riktig fin søndagskveld!

  2. Jag köpte en bok av Toni Morrison för flera år sedan som jag ännu inte läst; Song of Solomon, jag måste verkligen ta mig i kragen och läsa den snart. Tack för smakbiten 🙂

Kommentera

